Nietypowy mundial i nietuzinkowe reklamy, czyli o kampaniach reklamowych związanych z Mundialem w Rosji
Wielkie wydarzenia sportowe to zazwyczaj ogromna gratka dla firm z całego świata, które chętnie się podczas tego typu wydarzeń promują. W sytuacji tegorocznego mundialu jest jednak trochę inaczej. W dużej mierze odpowiada za to zapewne skandal korupcyjny w FIFA z 2015 roku (w jego wyniku były szef FIFA (Joseph Blatter) podał się do dymisji) oraz fakt, że tegoroczne mistrzostwa odbywają się w Rosji, która w 2014 roku zaanektowała Krym (przez to między innymi wielu przedstawicieli wyższych władz państw zachodnich na Mundialu się nie pojawiło).
Ze względu na ów skandal korupcyjny oraz kraj-gospodarza mistrzostw, wiele globalnych marek zwyczajnie nie chciało być w tym momencie z FIFA i mundialem specjalnie kojarzonych przez co organizatorom dużo trudniej niż w 2014 roku było pozyskać sponsorów i partnerów.
Pomimo jednak tych dwóch istotnych kwestii, kilka firm zdecydowało się mundial zasponsorować, a wiele innych promować swoje produkty w nawiązaniu do tej wielkiej piłkarskiej imprezy.
Biorąc więc poprawkę na to, że – etycznie – zarabianie na tym mundialu jest co najmniej wątpliwe, przyjrzyjmy się temu jak firmy nawiązały do mistrzostw świata w piłce nożnej, które niewątpliwie wciąż jednak pozostają wielkim sportowym świętem.
Oficjalni Partnerzy FIFA i sponsorzy mundialu
Według oficjalnej strony FIFA (https://www.fifa.com/worldcup/organisation/partners/) w tym momencie:
1) FIFA ma 7 Partnerów (miejsc dla partnerów było 8): Hyundai-Motor, Coca-Cola, Visa, Adidas, Quatar Airways, Gazprom, Wanda Group (Chiny).
2) Rosyjski mundial ma natomiast:
– 5 Sponsorów: McDonald’s, Budweiser, Vivo (Chiny, producent smartfonów), Hisense (Chiny, producent elektroniki), Mengniu (Chiny, producent nabiału)
– oraz 4* regionalnych sponsorów korporacyjnych (miejsc dla sponsorów było 20): Alfa Bank (Rosja), Russian Railways (Rosja, linie kolejowe), Alrosa (Rosja, wydobywanie diamentów), Rostelecom (Rosja, telekomunikacja)).
* Strona https://worldcup.sportbusiness.com/ podaje w swojej infografice 8 regionalnych sponsorów, ale na oficjalnej stronie FIFA widnieją loga tylko wyżej wymienionej czwórki.
Partnerzy FIFA i sponsorzy mundialu mogli posługiwać się oficjalnym logo FIFA i logo mundialu. Wszyscy pozostali, którzy chcieli promować swoje produkty i usługi nawiązując do mistrzostw musieli jakoś obejść fakt, że tymi logo posługiwać się nie mogli (i jak się okazuje, niektórym całkiem sprawnie się to udało).
Najciekawsze kampanie Partnerów FIFA
Hyundai – Motor
Hyundai-Motor przygotował szereg klipów z okazji tegorocznych Mistrzostw Świata. Trzeba przyznać, że całość wyszła całkiem interesująco. Firmie udało się przejść od zainteresowania tematem, poprzez wzbudzenie wielu pozytywnych emocji u oglądających, do promocji właściwej swoich produktów.
Marketing mundialowy rozpoczęli dwa miesiące przed samym wydarzeniem spotami odwołującymi się do historii mistrzostw. Dzięki temu można było przypomnieć sobie jak to dawniej bywało i poczuć, że mundial to coś ponadczasowego. W spotach tych pojawili się reprezentanci mistrzowskich drużyn z wcześniejszych mundiali:
1. Henry (Francja, mistrzowie z 1998)
2. Cafu (Brazylia, mistrzowie z 1994, 2002)
3. Podolski (Niemcy, mistrzowie z 2014)
Miesiąc później, do klipów historycznych dołączyły klipy zachęcające do zagrzewania swoich drużyn do walki, pod wspólnym hasłem: Hyundai Cheering Stadium
A w końcu pojawiły się też klipy (oczywiście w nawiązaniu do wydarzeń mundialowych) promujące wprost najnowsze technologie (Safe Exit Assist (SEA), Forward Collision-avoidance Assist (FCA)), w które wyposażone są auta produkowane przez Hyundai.
Coca-Cola
Drugim z Partnerów FIFA jest Coca-Cola. I ona również przygotowała ciekawe klipy stopniując w nich delikatnie napięcie.
Coca-Cola na 2 miesiące przed mundialem:
Coca-Cola na tydzień przed mundialem:
Visa
Jeżeli chodzi o stopniowanie napięcia, to tutaj chyba jednak najbardziej wsławiła się Visa (także oficjalny Partner FIFA), która 'wróciła mundialowi’ Zlatana Ibrahimovića (https://www.visa.pl/o-nas/aktualnosci/zlatan-ibrahimovic-twarza-visa-w-kampanii-zwiazanej-z-mistrzostwami-swiata-fifa-2018-2480643).
Zlatan, pomimo tego że nie jest w kadrze żadnego z oficjalnych uczestników mistrzostw, już kilka miesięcy temu stwierdził, że być może pojedzie na mundial. I faktycznie pojechał. Tym razem nie jako reprezentant Szwecji, ale w drużynie Visa.
Kampania prowadzona ze Zlatanem to zarówno klipy reklamowe (wspólne z influencerami z Niemiec, Rosji, Wielkiej Brytanii, Japonii czy Meksyku) jak i filmy zza mundialowych kulis.
Adidas
Swoją promocję związaną z mundialem prowadzi też Adidas (również oficjalny Partner FIFA). Co ciekawe, spot Adidasa jest trochę podobny do spotu Nike (który nie jest sponsorem mundialu, więc o nim później) – obie firmy przełamują stereotypy związane z piłką nożną i pokazują, że w piłkę równie dobrze jak mężczyźni grają kobiety, a także że jest to sport nie tylko dla młodych.
Najciekawsze kampanie Sponsorów Mistrzostw Świata
McDonald’s
McDonald’s (sponsor mistrzostw) postawił na integrację i naukę języków. Warto obejrzeć ich trzy klipy reklamowe z meczów z fazy grupowej, ćwierćfinałów oraz finału. To ciekawy przykład stworzenia swego rodzaju historii swoimi reklamami.
Otwarcie
Ćwierćfinały
Finał
Budweiser
Budweiser postawił z kolei na nowoczesne technologie. Oglądając ich spot wiele osób zastanawia się czy się nim zachwycać czy zacząć na poważnie obawiać technologii przyszłości. Drony, które latają samodzielnie i potrafią rozpoznać ludzkie potrzeby budzą bowiem mieszane emocje. Spot więc niewątpliwie zapada w pamięć, czyli zdecydowanie udana kampania.
Najciekawsze kampanie firm, które nie sponsorują Mistrzostw Świata
Ci, którzy nie mogą wprost odwoływać się do mundialu w Rosji w swoich klipach odwoływali się do drużyny narodowej lub ogólnie do piłki nożnej. Ciekawymi przykładami z Polski mogą być tutaj kampanie takich firm jak: Warka, Play czy Biedronka, a na arenie międzynarodowej: Nike. Zobaczcie sami jak im się udały klipy.
Warka
Warka zdecydowała się wysłać trenera biało-czerwonych w lot helikopterem, żeby zobaczył kto i jak kibicuje polskiej drużynie. I jak się okazuje, kibicują prawie wszyscy.
Planeta Warka: Biało-Czerwoni #1
Planeta Warka: Biało-Czerwoni #2
Play
Play stworzył z kolei 11 klipów z celebrytami promującymi 11 modeli telefonów (’Kibicuj Mistrzowskiej Jedenastce’). W Mistrzowskiej Jedenastce znaleźli się: Adam Małysz, Kuba Wojewódzki, Jakub Błaszczykowski, Margaret, Tomasz Kamel, Oliwier Janiak, Kamil Bednarek, Sarsa, Jarek Bieniuk, Zbigniew Boniek oraz Agnieszka Dygant, której klip szczególnie warto zobaczyć i zastanowić się jak silny wpływ ma jednak czasami reklama na ludzi i jak czasami trzeba oglądać filmy do końca, bo inaczej to różnie się to kończy (’Piłka jest jedna a bramki są dwie. Nasi muszą trafić do jednej, a potem do drugiej…’, oj…).
Biedronka
I jeszcze Biedronka, która zasłynęła swoimi albumami z naklejkami i gadżetami kibica.
Nike
A na deser Nike (i Adidas) oraz zagadka.
Po pierwsze, w obu spotach widać wielu aktualnie grających piłkarzy. Ale…
W obu spotach są też piłkarze, którzy niegdyś byli znani i lubiani. Sprawdźcie czy uda się Wam ich rozpoznać.