Jakie technologie wybrać do stworzenia aplikacji mobilnej?
Jedną z podstawowych decyzji, jaką trzeba podjąć na początku projektu software’owego, jest wybór technologii, w której zostanie wykonana aplikacja. Ma ona wpływ nie tylko na efekt końcowy, ale również na kształt zespołu, koszt produkcji i czas trwania developmentu.
Języki programowania i frameworki zazwyczaj rekomendują specjaliści z wybranej firmy IT. Z doświadczenia wiedzą oni, co lepiej sprawdzi się w danym typie projektu i w jaki sposób można zrealizować konkretne wymagania klienta. Obecnie istnieje kilka wiodących technologii, które najczęściej wykorzystuje się, tworząc aplikacje mobilne. Warto wiedzieć, jakie możliwości oferują i kiedy najlepiej się sprawdzają.
Technologie cross-platformowe
Wieloplatformowe frameworki stały się popularne już parę lat temu, głównie ze względu na ich właściwości. Stworzenie jednej bazy kodu, która działa na różnych systemach operacyjnych to rozwiązanie, które pozwala zoptymalizować budżet, skrócić czas wypuszczenia produktu na rynek bez kompromisów w kwestii wysokiej jakości. Oczywiście cross-platform nie sprawdzi się w każdym przypadku, jednak w wielu sytuacjach może być najlepszym wyborem.
Obecnie dwie najczęściej wykorzystywane technologie wieloplatformowe to Flutter i React Native. Są one oferowane niemal w każdej firmie programistycznej. Pierwsza zdecydowanie wiedzie prym na rynku. Przyjrzyjmy się im bliżej.
Flutter
Framework od Google ujrzał światło dzienne zaledwie kilka lat temu, a już zdobył ogromną popularność i rzeszę oddanych fanów – zarówno wśród developerów, jak i właścicieli biznesów. Jak na technologię z 2017 to ogromne osiągnięcie. Nie ma w tym jednak nic dziwnego, gdyż Flutter pozwala budować wysokiej jakości aplikacje mobilne, webowe i desktopowe.
Budowanie interfejsów za pomocą ogromnej biblioteki widgetów pozwala osiągnąć świetne efekty wizualne i funkcjonalne, często porównywane do technologii natywnych. Funkcja “hot reload” zwiększa produktywność podczas programowania, gdyż zmiany w kodzie są widoczne w przeciągu kilku sekund. Jeżeli chodzi o development, język Dart, na którym opiera się Flutter, jest relatywnie prosty do nauczenia się, co sprawia, że wielu programistów decyduje się na pracę właśnie w tej technologii.
Znane marki zaufały Flutterowi, co również nie jest bez znaczenia. Firmy poszukują technologii, które pozwalają osiągnąć ich cele biznesowe i tworzyć aplikacje mobilne dopasowane do potrzeb ich klientów. Flutter zdecydowanie do nich należy. Jeżeli wymagania projektu pozwalają na wybór technologii cross-platformowej, Flutter na pewno się sprawdzi.
React Native
Największy konkurent Fluttera i druga najczęściej używana technologia cross-platformowa. Stworzony przez Facebooka w 2015, długo był na prowadzeniu w kwestii technologii programistycznych. Nadal zresztą jest stosowany do tworzenia aplikacji mobilnych działających na iOS i Androidzie.
Flutter wyparł React Native głównie dzięki swojej wydajności. Ponadto oferuje on mniejsze rozmiary plików, a budowanie interfejsu jest intuicyjne dzięki widgetom. Jeżeli chodzi o naukę programowania, React Native często jest uznawany za prostszy, gdyż bazuje na JavaScript – języku, który wielu developerów zna.
Technologie natywne
W przypadku budowania aplikacji natywnych każda wersja na konkretną platformę jest pisana przy pomocy dedykowanego języka programowania. To rozwiązanie nieco droższe, jednak ma uzasadnienie, gdy projekt wymaga stworzenia zaawansowanych funkcjonalności. Cross-platform z pewnością całkowicie nie wyprze technologii natywnych, gdyż oferują one możliwości, których wieloplatformowe frameworki nie są w stanie zapewnić.
Aplikacje natywne na Androida i iOS można budować za pomocą kilku różnych języków. W tej chwili standardowe najczęściej używane technologie to odpowiednio Kotlin i Swift. Oba są wspierane przez twórców tych systemów operacyjnych i rekomendowane jako najlepsze do tworzenia nowoczesnych produktów cyfrowych wysokiej jakości.
Kotlin
Kotlin jest technologią istniejącą od 2016 roku. Powstał jako alternatywa dla Javy, która wcześniej była używana do budowania aplikacji na Androida. Od 2019 Google ogłosiło, że Kotlin będzie preferowaną technologią dla ich mobilnego systemu operacyjnego.
Zalety tego języka programowania obejmują między innymi zwięzłość i czytelność kodu, interoperacyjność z Javą, uniwersalność i funkcjonalne narzędzia pomagające jeszcze lepiej i produktywniej tworzyć apki. Wiele firm korzysta z Kotlina – obecnie około 60% z tysiąca najlepszych aplikacji zostało napisanych właśnie z pomocą tej technologii.
Swift
Zanim w 2014 roku pojawił się Swift, głównym językiem wykorzystywanym w tworzeniu aplikacji na iOS był Objective-C. Developerzy docenili Swifta przede wszystkim za szczegółową dokumentację, szybkie kodowanie i wydajność. Co ciekawe, oprócz aplikacji mobilnych, technologii tej można używać do budowania produktów cyfrowych na inne urządzenia Apple – na przykład laptopy czy zegarki.
iOS jest systemem, który oferuje uniwersalne doświadczenia niezależnie od wersji sprzętu, na jakim się znajduje – w przeciwieństwie do Androida, który jest umieszczany na smartfonach różnych producentów. Swift pozwala tworzyć zaawansowane aplikacje w sposób prosty, szybki i oparty na pewnych wzorcach, co doceniają developerzy.
Podsumowując
Jeżeli chodzi o tworzenie aplikacji mobilnych, możliwości jest sporo. Każda z nich odpowiada innym potrzebom i wymaganiom biznesowym. Choć można mieć swoje preferencje odnośnie technologii, dobór tak naprawdę powinien opierać się na rodzaju i poziomie zaawansowania funkcjonalności, jakie chcemy wdrożyć.
Rozmowa z dostawcą IT to pierwszy krok do wyboru odpowiednich frameworków i języków dla naszego produktu cyfrowego. Warto zadawać pytania i mówić o swoich wątpliwościach, aby mieć pewność, że współpraca dobrze się układa i że otrzymamy taki efekt końcowy, jakiego oczekujemy.