Ile branża mody wydaje na reklamę?
Branża mody w Polsce jest jednym z najprężniej rozwijających się rynków, również pod kątem reklamowym. Firmy w 2008 r. przeznaczyły na wszystkie możliwe formy reklamy 30 mln zł. Tylko 7 lat później urosły one do blisko 50 mln zł. Ile dokładnie branża mody wydaje na reklamę?
Specyfika reklam w Polsce
Różne badania pokazują, że branża obuwnicza i odzieżowa najczęściej opłaca miejsca dla swoich reklam w magazynach. Często zdarza się, że w drugiej połowie roku wynoszą one 60-70 mln, a czasem nawet 80 mln zł. Stanowi to zdecydowanie ponad połowę wszystkich kosztów reklamowych – ta wartość rośnie średnio o 20% z roku na rok.
Dla porównania sektor farmacji czy finansów najbardziej koncentruje się na reklamach w telewizji, przeznaczając na nie znaczną większość swojego budżetu. Jednak branża modowa uzależniona jest od sezonów, dlatego też wydaje dużo więcej pieniędzy na reklamy w okresie, gdy wchodzą nowe kolekcje letnie (maj-czerwiec) oraz jesienno-zimowe (wrzesień-październik).
Mimo to największy wzrost notuje ona w okresie przedświątecznym – wtedy tak, jak inne sektory, przeznacza na reklamę rekordowe sumy.
Zróżnicowana branża modowa
W badaniach wyszczególnia się różne kategorie branży modowej, jest to odzież, biżuteria i zegarki, obuwie, okulary i soczewki kontaktowe, wyroby skórzane i skóropodobne, tkaniny oraz półprodukty. Spośród nich największe kwoty na reklamy przeznaczają zawsze producenci odzieży, którzy wydają na nie nawet 50 mln zł – ta wartość również stopniowo rośnie z roku na rok.
Branża odzieżowa ma także największy udział na rynku, jednak konsumenci coraz częściej sięgają po produkty z kategorii biżuteria i zegarki, kolejność ta może się więc zmienić w najbliższych latach. Te dwie kategorie w ostatnich latach stanowią ponad 80 proc. wszystkich budżetów.
W stosunku do pierwszych dwóch kategorii, budżety reklamowe pozostałych są znikome. Na trzeciej pozycji plasują się producenci obuwia z budżetem reklamowym w okolicach 10 mln. Badania pokazują jednak, że coraz mniej wydaje się na promocję obuwia – ta tendencja utrzymuje się już od kilku lat.