Copywriting – wszystko, co powinieneś o nim wiedzieć
Copywriting to dziedzina, o której prawdopodobnie każdy z was już słyszał, lecz nie każdy wie, czym się ona dokładnie charakteryzuje. Oto więc podstawowa wiedza o tej branży przedstawiona w pigułce!
Copywriting – co kryje się pod tym słowem?
Rozwój Internetu sprawił, że niezwykle istotne stało się tworzenie odpowiednich treści, dzięki którym bez problemu będziemy w stanie trafić do szerszej grupy odbiorców. Metod jest naprawdę wiele, lecz wszystkie jesteśmy w stanie skupić pod jednym hasłem, jakim jest copywriting. Z pewnością spotkaliście się już kiedyś z takim hasłem, lecz być może niekoniecznie wgłębialiście się w to, czym właściwe charakteryzuje się ta dziedzina. Dzisiaj więc skupimy się na najważniejszych aspektach copywritingu, o których zdecydowanie powinniście wiedzieć.
Na początek należy zadać proste pytanie z nie tak prostą odpowiedzią – czym tak właściwie jest ten cały copywriting? Możemy go zdefiniować jako dziedzinę zajmującą się tworzeniem unikalnych tekstów użytkowych, których celem jest wpłynięcie na ludzi i niejako namówienie ich o wykonania pewnego działania. Copywriter tworzy więc wszelkiego rodzaju treści, które mają wpłynąć na potencjalnych użytkowników czy klientów. Copywriting to niezwykle szeroka dziedzina, na którą składają się treści blogowe, opisy, teksty sponsorowane, tak zwany copywriting SEO, hasła reklamowe, a także posty w mediach społecznościowych oraz teksty promocyjne. Spektrum usług jest więc naprawdę szerokie.
Copywriting i jego nierozerwalne powiązanie z marketingiem
Jak nietrudno jest się domyślić po powyższym opisie, copywriting jest niezwykle istotny w przypadku wszelkiego rodzaju działań marketingowych. Nie oznacza to jednak, że copywriter zawsze musi w dosłowny sposób tworzyć treści reklamowe. Tu właśnie rodzi się magia tej dziedziny – czasem równie ważną kwestią jest umiejętne przemycenie treści reklamowej do danego tekstu, jak i również aspekty techniczne.
Oczywiście w copywritingu tworzenie treści czysto reklamowych jest bardzo częstą praktyką, lecz równocześnie możemy mówić tu o przygotowaniu artykułów branżowych, opisów produktów czy nawet mniej jakościowych tekstów zapleczowych, których celem jest na przykład poprawa pozycjonowania strony w oczach algorytmów wyszukiwarek internetowych. Takie działania znajdziemy pod hasłem SEO copywriting. Cel jest jednak za każdym razem ten sam – poprawa notowań firmy, znalezienie większej liczby zainteresowanych klientów, a także poprawa ruchu organicznego na stronie.
Cechy dobrego copywritera
Teksty z gatunku copywritingu tworzone są przez specjalistów w tej dziedzinie, nazywanych copywriterami. Znają się oni jak nikt inny na tym, czym musi cechować się odpowiednia treść w zależności od swojego zastosowania, tematyki oraz oczekiwanej grupy odbiorców, a także umieją przygotować jakościowe teksty, które będą w stanie wpisać się we wszystkie wytyczne klienta – zarówno te merytoryczne i językowe, jak i techniczne. Ciągle wracamy tutaj do pozycjonowania oraz SEO, lecz w przypadku copywritingu są to bardzo ważne aspekty.
Czym jednak musi cechować się dobry copywriter, działający na przykład w firmie Escreo.pl? Przede wszystkim umiejętnościami przeprowadzania odpowiedniego researchu, dzięki czemu będzie on w stanie tworzyć zgodne z prawdą teksty. Niezależnie od tego, czy przygotowuje on tzw. zapleczówkę czy może kampanię reklamową, musi być elastyczny oraz otwarty na sugestie współpracowników i klienta. W tak dynamicznej branży konieczne jest również ciągłe szlifowanie swojego warsztatu, a także rozwijanie swoich kompetencji.