Lejek sprzedażowy
Lejek sprzedażowy, inaczej nazywany lejkiem zakupowym (dochodowym) jest bezpośrednio związany z procesem zakupowym, dzięki któremu przedsiębiorstwa przeprowadzają swoje leady. Podzielony na kilka etapów, w zależności od wybranego modelu sprzedaży, w celu pozyskiwania lojalnego klienta.
Lejek sprzedażowy dla potencjalnych klientów
Wpisy na mediach społecznościowych będą niezwykle istotne na pierwszym etapie lejka, jakim jest lejek marketingowy. Obecnie Social Media stały się znaczącą dla efektów sprzedaży platformą marketingową. Kolejne etapy to wykruszanie się mniej zainteresowanych klientów. Nie wszyscy dotrwają do końca. Nie ma również reguły, że potencjalny klient, który pojawił się na pierwszym początku będzie nadal zainteresowany. Reklama może być czasami ciekawsza niż dany produkt lub usługę, które oferujemy. Jak uskutecznić swoje działania? Warto zapoznać się ze szczegółami https://landingi.com/pl/konwersja/lejki/. Naturalną reakcja klienta kiedy widzi interesujący go post na Facebooku, czy zainteresuje go artykuł sponsorowany jest przejście na Twoją stronę internetową. I to będzie ten moment, w którym jest możliwe wzbudzenie dalszego zainteresowania, albo rezygnacji z usług lub produktów, które oferujesz. Znaczące będzie, czy znajdą się tam atrakcyjne treści, przyciągający uwagę layout. W przypadku content marketingu, istotne będą publikowane treści. Dla pewności wybierania tematów najistotniejszych, takich które będą mieć najlepsze rezultaty, należy przeprowadzać systematyczną analizę luk w contencie. Samo monitorowanie procesu sprzedażowego ma również ogromne znaczenie dla oceny jego przebiegu.
B2B czy B2C lejka sprzedażowego?
Lejki sprzedażowe B2B jak i B2C rządzą się taką samą, prostą zasadą. Im więcej zainteresowanych sprawdzi Twoją witrynę, tym większa szansa na wartościowe leady i pozytywne sfinalizowanie transakcji. Aby zwiększyć uwagę przyszłych klientów możesz wykonać między innymi działania na social media. Same produkty B2B zwykle wymagają większych nakładów finansowych, albo wiążą się z dłuższym terminem zobowiązań. Różnią się od siebie przede wszystkim zakończeniem transakcji. Jej domknięcie odbywa się zwykle „offline”, podczas spotkania na żywo.
Poszczególne etapy lejka sprzedażowego
Etap początkowy, pierwszy to nic innego jak zdobycie uwagi. Zwykle określany mianem „ToFu”, czyli „Top of the Funnel”. Jest to faza, w której nie są znane preferencje, ani potrzeby zakupowe klienta. Nie ma więc skuteczności w działaniach wzywających go do zakupu, możesz jedynie zainteresować potencjalnego odbiorcę w taki sposób, aby miał ochotę odwiedzić Twój sklep, czy stronę. Kolejne etapy, które nas spotkają to „MoF”, czyli „Middle of the Funnel” oraz BoF jako „Bottom of the Funnel” wraz z etapem końcowym jakim jest sama sprzedać oraz czynności posprzedażowe. Kolejny wyróżniany etap to przede wszystkim edukacja, budowanie zainteresowania oraz pozyskiwanie leadów. W tym etapie mamy do czynienia już tylko z kilkoma procentami osób, które zostały z nami po zobaczeniu informacji o naszej ofercie. Tutaj też rozpoczynają się wzmożone prace przez dział marketingu, aby zatroszczyć się o edukację potencjalnych klientów i zachęcić ich do interakcji. Następny krok, pozwalający na ocenę leadów, w którym zachodzi tzw. lead scoring (proces przypisania wartości punktowych do konkretnych leadów), to jeden z ważniejszych etapów. Dopiero na tej podstawie następuje przyporządkowanie leadów do jednej z grup: leady zimne, leady ciepłe i leady gorące. Na tej podstawie dział sprzedaży będzie znać drogę swoich działań, aby móc doprowadzić transakcję do samego końca. Etapem łączącym i równoległym do poprzednich są lojalni klienci. Mimo, że etap lojalności jest zakwalifikowany na sam koniec, to przez wzgląd na systematyczność i stałość relacji nie wolno go bagatelizować. Często to właśnie taki rodzaj klientów przynosi najwięcej zysków dla całego przedsiębiorstwa.
Jak zdobyć potencjalnego klienta?
Jak stworzyć lejek sprzedażowy? Połączenie szeregu działań marketingowych, w których skład wchodzi również marketing szeptany, skuteczna komunikacja z klientami to podstawy skutecznego lejka konwersji. Obecnie największy nacisk kładzie się na pozyskiwanie klientów przez Facebooka, zarówno w sposób bezpłatny jak i przez platformę Facebook Ads.