6 kroków do dobrej prezentacji danych
Dobre zaprezentowanie danych, jest bezcenne w późniejszym procesie ich analizy. W tym celu należy przygotować prezentację danych (interaktywny dashboard, pulpit zarządczy, czyli zbiór raportów, wskaźników i widoków, nie mylić z tradycyjną statyczną prezentacją w Microsoft PowerPoint), która pozwoli zaoszczędzić czas a tym samym pieniądze dla Twojej firmy. Aby wykonać naprawdę dobrą wizualizację danych potrzebne jest odpowiednie narzędzie, np. Tableau oraz przestrzeganie kilku zasad.
1. Kto jest odbiorcą
Nawet najdoskonalsza prezentacja nie zrobi za nas pracy, jeżeli jest skierowana do niewłaściwych osób. Pierwsze pytanie, na które musimy sobie odpowiedzieć, to dla kogo jest przeznaczona. Inaczej przedstawimy dane dla działu sprzedaży inaczej dla działu księgowości. Musisz sobie odpowiedzieć na pytanie ile czasu będą mieli odbiorcy na zapoznanie z twoją prezentacją, czy mogą ją analizować bez końca, zagłębiając się w szczegółowe dane, czy też będą musieli podjąć decyzję w kilka chwil, po szybkim zapoznaniu się z danymi.
2. Rozmiar ma znaczenie
Prezentacja przygotowana do wyświetlania na szerokim ekranie monitora, może wiele stracić, jeśli będzie oglądana na urządzeniu mobilnym. Dlatego, w przypadku gdy odbiorcy twojej prezentacji będą ją oglądali na różnych urządzenia, należy się do tego odpowiednio przygotować na etapie tworzenia prezentacji. Przy tworzeniu prezentacji w Tableau, można użyć opcji Automatic sizing (automatycznego wymiarowania). Tableau samodzielnie dopasuje rozmiar i rozmieszczenie prezentacji na ekranie odpowiedniego urządzenia. Jest to dobre rozwiązanie, gdy widoki są stosunkowo proste i łatwo skalowalne.
W przypadku bardziej złożonych prezentacji możesz użyć Precision sizing (precyzyjne wymiarowanie). Ustalasz wtedy rozmiary ekranu (break points), przy których następuje zmiana wyglądu prezentacji. Istnieje także możliwość użycia Device Designer (Projektanta urządzeń) i przygotowania osobnych widoków prezentacji dla różnych urządzeń.
3. Czas ładowania
Nic tak nie psuje prezentacji, jak długi czas ładowania. Potrafi to zepsuć nawet doskonale przygotowaną wizualizację. Częstą przyczyną opóźnień jest używanie filtrowania, szczególnie jeżeli ilość danych jest bardzo duża. Zapoznaj się z danymi przed przygotowaniem prezentacji, sprawdź, czy możesz na tym etapie przyśpieszyć działanie rozwiązania, a z pewnością użyj wydajnych narzędzi raportowych.
4. Kluczowe punkty
Patrząc na ekran monitora, nasz wzrok w pierwszej kolejności, kieruje się w lewy górny róg ekranu. Pamiętaj o tym, planując rozmieszczenie najważniejszych danych.
5. Mniej znaczy więcej
Zbyt wiele kolorów, może sprawić, że dane staną się nieczytelne. Lepiej użyj mniejszej liczby kolorów, żeby nie wprowadzać chaosu i nie spowalniać analizy danych. To samo dotyczy użycia zbyt wielu widoków na jednym kokpicie, lepiej ograniczyć się do dwóch trzech widoków, a jeżeli masz więcej danych, użyj większej ilości pulpitów.
6. Testuj
Popatrz na swoją prezentację oczyma użytkowników. Jak w przypadku każdego projektu, testowanie jest kluczowe do osiągnięcia sukcesu.
Wszystkie grafiki pochodzą z aplikacji Tableau – lidera rozwiązań do analizy i wizualizacji danych. Na stronie dataanalytics.pl dowiesz się więcej o prezentacjach w Tableau, możesz tam też pobrać Tableau: pobierz Tableau i przetestować samodzielne tworzenie prezentacji i wizualizacji danych.