Jak skutecznie chronić nazwę sklepu internetowego?
Sklepy internetowe w przeciągu ostatnich lat stały się bardzo popularne. Ich właściciele często inwestują duże sumy w marketing i pozycjonowanie. Wszystko po to, by zbudować silną markę, która pozwoli im wyprzedzić konkurencję. Chcąc tę przewagę utrzymać markę sklepu internetowego, warto zarejestrować jako znak towarowy w Urzędzie Patentowym. Nie od dziś bowiem wiadomo, że liderzy rynku mają naśladowców.
Marka firmy to jej najcenniejsze aktywo
Według badania „E-commerce w Polsce 2017” przeprowadzonego przez Gemius dla e-Commerce Polska, aż 54% internautów robi zakupy przez Internet. To prawie 15 milionów osób.
Nic dziwnego, że wraz ze wzrostem sprzedaży rośnie też walka o klienta. Sklepy organizują przeróżne promocje, które mają budować świadomość marki w oczach konsumenta.
Na pozytywny wizerunek pracuje się latami i jest on często cenniejszy od pieniędzy.
Tak mówi John Stuart, dyrektor korporacji Quaker: Gdyby trzeba było podzielić firmę, to oddałbym majątek, halę produkcyjną i wyposażenie, a sobie zatrzymałbym markę – i tak wyszedłbym na tym o wiele lepiej.
Ochrona nazwy sklepu internetowego przed nieuczciwą konkurencją
Jeżeli wydaje Ci się, że chwytliwa nazwa wystarczy do odniesienia sukcesu, to jesteś w błędzie. Musisz jeszcze zadbać o jej odpowiednią ochronę.
Na przedsiębiorców prowadzących sprzedaż przez internet czyha mnóstwo zagrożeń.
Najpoważniejszym jest oczywiście kradzież nazwy. Może tego dokonać każda osoba, która jako pierwsza zgłosi znak towarowy do Urzędu Patentowego. Konkurent może również podszywać się pod cudzą nazwę albo wykorzystywać podobne logo sklepu czy domenę internetową.
Każdy, komu zależy na ochronie swojego sklepu przed sytuacjami opisanymi powyżej, powinien zarejestrować swój znak towarowy. To jedyne rozwiązanie, które zapewnia wystarczająco silną ochronę przed nieuczciwą konkurencją.
Przed zgłoszeniem należy jednak sprawdzić, czy nasza nazwa ma w ogóle szansę na rejestrację. Więcej na ten temat można dowiedzieć się z artykułu: https://wzoryprzemyslowe-blog.pl/badanie-znaku-towarowego/.
Co to jest znak towarowy?
Według ustawy Prawo własności przemysłowej znakiem towarowym jest każde oznaczenie, które można przedstawić w sposób graficzny, na przykład nazwa, logo, forma opakowania lub kompozycja kolorystyczna. Znaki towarowe mają za zadanie rozróżniać produkty lub usługi jednego przedsiębiorcy od podobnych produktów i usług innego przedsiębiorcy.
Rejestrując w Urzędzie Patentowym logo lub nazwę firmy, zyskujesz wyłączne prawo posługiwania się tym oznaczeniem w naszej branży. Oznacza to, że konkurent, który posłuży się podobną nazwą – złamie prawo.
Rejestracja znaku towarowego krok po kroku
Zastanawiasz się, jak wygląda proces rejestracji znaku? Oto poszczególne kroki, jakie musisz spełnić.
Jeśli wiesz już czym jest znak towarowy, to następnym krokiem powinna być lektura art. 1291 ustawy Prawo własności przemysłowej. Z przepisu tego dowiesz się, na jakie oznaczenia nie przysługuje ochrona. Są to tzw. bezwzględne przeszkody w rejestracji. Będą to na przykład oznaczenia zawierające elementy religijne, patriotyczne (godło, barwy), sprzeczne z porządkiem publicznym i dobrymi obyczajami czy zgłoszone w złej wierze. Lista jest długa, dlatego warto poświęcić chwilę na zapoznanie się z nią.
Kolejnym krokiem jest przeszukanie baz danych w celu sprawdzenia, czy istnieją znaki towarowe identyczne lub podobne (czy występują przeszkody względne). Jeśli nic nie znajdziesz, możesz zgłosić swój znak towarowy do rejestracji. W tym celu należy wypełnić podanie i wnieść stosowne opłaty urzędowe.
Pamiętaj, że jeżeli sytuacja Cię przerasta, zawsze możesz zwrócić się do rzecznika patentowego, który zajmie się za Ciebie wszystkimi formalnościami. Procedura może wydawać się skomplikowana, dlatego warto skorzystać z pomocy specjalisty.
Ochrona nazwy sklepu internetowego – korzyści
Zarejestrowanie nazwy Twojego sklepu może przynieść Ci tylko same korzyści. Musisz zdać sobie sprawę z tego, że rejestracja Twojej firmy w CEIDG czy KRS nie znaczy jeszcze, że masz jakiekolwiek prawa do jej nazwy. To częsty błąd, który popełniają przedsiębiorcy. W rzeczywistości formalnym właścicielem marki staniesz się dopiero po rejestracji znaku towarowego w Urzędzie Patentowym.
1 – Wyłączne prawo do używania nazwy
Po zarejestrowaniu znaku w Urzędzie będziesz jedyną osobą z wyłącznym prawem do korzystania z nazwy sklepu. Oznacza to, że jeśli prowadzisz internetowy sklep obuwniczy, to żaden inny sklep działający w tej samej branży nie będzie mógł wykorzystać identycznej ani podobnej nazwy.
Powołując się na przysługujące Ci świadectwo rejestracji, możesz przejąć domenę zawierającą w sobie twój znak towarowy, a także zablokować sprzedaż podróbek na portalu Allegro czy Olx.
2 – Wzrost renomy Twojej firmy
Po zarejestrowaniu nazwy możesz posługiwać się symbolem ®️ (z ang. “registered” – zarejestrowany). Klienci częściej sięgają po towary oznaczone takim znakiem, gdyż uważają je za oryginalne. Nie jest to prawda, ale trzeba przyznać, że widząc takie oznaczenie, od razu poważniej traktuje się przedsiębiorcę, który zadbał o taką ochronę swoich produktów. Charakterystyczna R-ka poprawia więc sprzedaż.
3 – Zastrzeżenie nazwy jako narzędzie do walki z nieuczciwą konkurencją
Po rejestracji znaku towarowego zyskujesz potężną broń do walki z nieuczciwymi przedsiębiorcami.
Jeżeli nie chronisz nazwy swojego sklepu internetowego, to ewentualne dochodzenie roszczeń od naruszyciela jest utrudnione. Zanim sąd będzie oceniał czy wasze znaki są do siebie podobne, musisz wykazać, że prawa do marki przysługują właśnie Tobie. Tymczasem przy znaku towarowym zarejestrowanym wystarczy pokazać świadectwo rejestracji. Będzie tam napisane:
- komu przysługują prawa do znaku;
- na jakim terytorium;
- w zakresie jakich towarów i usług.
Wynik sporów w oparciu o znaki towarowe zarejestrowane jest dużo bardziej przewidywalny.
4 – Możliwość zarobienia na zarejestrowanym znaku
Po zarejestrowaniu nazwy sklepu możesz zacząć zarabiać na jej licencjonowaniu. Tak działa na przykład sklep Żabka. Często częścią umowy franczyzowej jest właśnie licencja na korzystanie z dobrze rozpoznawalnej marki. Jeżeli więc myślisz o otworzeniu stacjonarnej sieci dystrybucji, to rejestracja znaku pozwoli Ci zarabiać na swojej marce.
Czy niezarejestrowana nazwa podlega ochronie?
Nazwę sklepu można chronić także bez konieczności rejestracji. Poziom tej ochrony będzie jednak minimalny. Służą temu przepisy trzech ustaw, których omówienie znajdziesz poniżej.
Kodeks cywilny – podstawowa ochrona marki
Prawo do firmy (czyli nazwy przedsiębiorstwa) wynika z art. 4310 Kodeksu cywilnego. Oznacza to, że jeżeli Twoje prawo do firmy zostało zagrożone cudzym działaniem, to możesz żądać zaniechania tego działania (o ile oczywiście jest ono bezprawne). Możesz też żądać usunięcia skutków danego naruszenia, naprawienia szkody majątkowej lub wydania korzyści uzyskanych przez osobę, która dopuściła się tego naruszenia.
Ochrona na gruncie ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji
Zacznijmy od tego, czym jest czyn nieuczciwej konkurencji. Według ustawy jest to takie oznaczenie przedsiębiorstwa, które może wprowadzać klientów w błąd co do jego tożsamości. Jest to na przykład używanie nazwy, symbolu, skrótu literowego, który był już wcześniej używany przez innego przedsiębiorcę.
Jeśli prowadzisz internetowy sklep obuwniczy ZEBRA, a na rynku pojawi się sklep o takiej samej nazwie, to nastąpi kolizja znaków towarowych (niezarejestrowanych). Zasadniczo ochronie podlegać będzie to oznaczenie przedsiębiorstwa, które pierwsze pojawiło się w użyciu.
Fakt pierwszeństwa nie znaczy jednak, że masz do niego wyłączność na terenie całej Polski. Zasięg takiej ochrony zależy od tego, jak długo takim oznaczeniem się posługiwałeś, w zakresie jakiego asortymentu oraz terytorium. Ostatecznie o ochronie nazwy sklepu musiałby zdecydować dopiero sąd.
Ochrona nazwy według prawa autorskiego
Prawo autorskie może chronić jedynie logo Twojego sklepu. Co do zasady sądy nie uznają pojedynczych wyrazów za utwór. Oznacza to, że nazwie firmy nie będzie przysługiwać ochrona na gruncie tej ustawy.
Jeśli zależy Ci na ochronie logo, to będziesz mógł posłużyć się art. 78 ust. 1. Możesz zażądać, aby konkurencja przestała używać Twojego logo oraz skierować sprawę do sądu celem uzyskania odszkodowania.
Ochrona nazwy sklepu bez rejestracji vs znak zarejestrowany.
Pamiętaj, że ochrona nazwy sklepu bez rejestracji jest o wiele słabsza, a spór sądowy dużo bardziej nieprzewidywalny. Niewątpliwą korzyścią jest to, że za taką ochronę nic nie zapłacimy – jest bowiem darmowa. Tylko że sam spór może być dla nas bardziej kosztowny. Wynika to z tego, że aby wykazać zakres tej ochrony będziemy musieli przedłożyć dużą ilość dowodów. Przy znaku zarejestrowanym ten etap ogranicza się jedynie do przedłożenia świadectwa ochronnego.
Różnice ochrony znaku niezarejestrowanego i zarejestrowanego zostały szczegółowo omówione w poniższym nagraniu:
Podsumowanie
Skuteczna ochrona nazwy sklepu internetowego możliwa jest jedynie przez rejestrację znaku towarowego. Darmowe modele ochronne nie zapewnią Ci wystarczającego bezpieczeństwa. Na renomę marki pracuje się latami. Nie pozwól, by konkurencja zniszczyła to najcenniejsze aktywo Twojej firmy i zarejestruj swój znak w Urzędzie Patentowym.