Real Time Marketing – najlepsze przykłady kampanii
Reklamy są wszędzie, widzimy je w telewizji, internecie, otwierając skrzynkę pocztową, Facebooka, Twittera. Ze względu na ten nadmiar reklam w przestrzeni publicznej, ludzie po prostu przestają zwracać na nie uwagę, dlatego aby ich zainteresować warto pomyśleć o real-time marketing.
Czym jest Real Time Marketing?
Real Time Marketing, czyli 'marketing czasu rzeczywistego’, to marketing budowany w odpowiedzi na bieżące wydarzenia kulturalne, społeczne, polityczne. W ramach tego nurtu marketingowego występują zarówno kampanie odwołujące się do wydarzeń ostatnich dni i tygodni, jak i wydarzeń z ostatnich minut czy godzin. Dzięki odwołaniu się do tego co aktualnie ważne dla ludzi, więcej osób zwraca uwagę na prezentowaną reklamę i reaguje (polubienia, podania dalej, etc.).
Najlepsze przykłady kampanii
Zobaczcie najlepsze przykłady kampanii czasu rzeczywistego, które pozostawiły po sobie ślad na dłużej niż kilka dni…
Reakcje na samozniszczenie obrazu Banksy’ego
Jednym z najświeższych przykładów jest reakcja marketingowców na samozniszczenie obrazu Banksy’ego, które dokonało się 5.10.2018 podczas aukcji w Sotheby’s w Londynie, na której obraz ten został sprzedany za ponad milion funtów…
Gdyby ktoś jeszcze nie widział tej sytuacji i był ciekawy jak Banksy dokonał zniszczenia swojego dzieła i jak to wyglądało podczas aukcji, to zobaczcie filmik na jego profilu na Instagramie:
A tutaj już przykładowe odpowiedzi marketingowców na akcję Banksy’ego:
Łowicz
McDonalds
Urbanspoon
Coca-Cola
Reakcja Oreo na awarię światła podczas SuperBowl
Inny przykład dotyczy reakcji na awarię światła na ważnym meczu. Reakcja dotyczy meczu SuperBowl z 2013, ale warto przy okazji niedawnej (z 14.10.2018) polskiej awarii podczas meczu Stocznia Szczecin – Trefl Gdańsk, zwrócić uwagę na ważną kwestię dotyczącą reagowania na tego typu wydarzenia.
W 2013 roku podczas amerykańskiego SuperBowl (jednego z najważniejszych wydarzeń sportowych w kraju) nastąpiła awaria światła. Reakcja Oreo na to wydarzenie pojawiła się w formie wpisu na Twitterze już po 10 minutach od zaistnienia awarii i zyskała prawie 15 tysięcy 'podań dalej’.
Power out? No problem. pic.twitter.com/dnQ7pOgC
— Oreo Cookie (@Oreo) 4 lutego 2013
Przy tego typu reakcjach warto jednak być ostrożnym. Warto posłuchać wywiadu z Sarah Hofstetter (szefową agencji marketingowej odpowiedzialnej za wpis) o tym jak Oreo wykorzystało sytuację z 'blackout’ z SuperBowl z 2013 roku, i jak to się stało, że udało im się tak szybko (w 10 minut od sytuacji, która się wydarzyła: 5 na stworzenie reklamy, 5 na odczekanie do momentu kiedy mieli pewność, że nikomu nic się nie stało i to jedynie problem z zasilaniem).
Warto też zwrócić tutaj szczególną uwagę na to co mówi Sarah Hofstetter o odczekaniu odpowiedniego czasu, gdyż ostatnio podobna sytuacja miała na hitowym meczu siatkarskim w Polsce – zgasło światło. W pierwszej chwili, podawane były informacje, że to przez nieodpowiedzialnego kibica, który zapalił papierosa w niedozwolonym miejscu i sprawił że system alarmowy zwariował, ale w rzeczywistości istniało ryzyko pożaru ze względu na przegrzanie się jednego z elementów instalacji elektrycznej. Sytuacja była więc potencjalnie niebezpieczna dla wielu osób.
Promować się na tego typu sytuacjach (awaria światła, brak prądu) możemy tylko gdy wiemy, że sytuacja nie była żaden sposób niebezpieczna dla uczestników i że nikt podczas niej nie ucierpiał.
Rozmowa z Sarah Hofstetter:
Reakcja na reklamę Volvo – Szpagat Van Damme
I trzeci przykład, czyli reakcja na reklamę Volvo, w której to reklamie Jean-Claude Van Damme jedzie na dwóch ciężarówkach. Sama reklama, w której wziął udział Jean-Claude Van Damme wyglądała tak
A później się zaczęło… Swoje reklamy w postaci grafiki, zdjęć, czy nawet filmików zaprezentowały: Bonduelle, TicTac, Serce i Rozum, Coca-Cola, czy Tesco.
Bonduelle
Przykładowo, Bonduelle umieściło szybko taki uroczy wpis na Facebooku:
Tesco
Tesco natomiast stworzyło cały filmik – Ja Wam Dam Rabat:
-*-
Jak widać, jest wiele sposobów na reagowanie na aktualne wydarzenia, które można wykorzystać w swoich kampaniach czasu rzeczywistego, warto jednak pamiętać o tym, aby zawsze reagować dopiero wtedy kiedy wiemy, że uczestnicy sytuacji do której się odnosimy nie ucierpieli i sytuacja nie stanowiła żadnego zagrożenia dla otoczenia.