Browse By

Funkcjonalności e-commerce – jak usprawnić działanie sklepu online?

Niezwykła popularność sklepów internetowych idzie bezpośrednio w parze z tym, że prowadząc je, szuka się sposobów na jak najlepsze rozwinięcie biznesu. W tym celu stawia się na przeróżne funkcje i dodatkowe opcje, które mają na celu zbudować więź pomiędzy sprzedającym a kupującym. Są to działania widoczne np. wprowadzenie możliwości dzielenia się opiniami. Są też funkcjonalności nie tak widoczne np. optymalizacja SEO.

Poprawa funkcjonalności sklepu internetowego wymaga kompleksowego przyjrzenia się temu, co już działa, a co można uruchomić na stronie sklepu. Co dokładnie i w jakiej formie można wprowadzić? Jak dane funkcjonalności wpływają na działanie sklepu online?

Przyjazny interfejs, uruchamianie użytecznych narzędzi

Im wygodniejsze i prostsze jest poruszanie się po stronie sklepu internetowego, tym lepiej. Jest to użyteczne nie tylko z punktu widzenia klienta, ale również i sprzedawcy. Dzięki wdrażaniu użytecznych narzędzi możemy lepiej zarządzać wysyłką towarów. Możemy też lepiej sprawować pieczę nad procesem sprzedaży. Wśród narzędzi, które warto uwzględnić, są takie, które pozwolą na szybką i skuteczną analizę danych związanych z wyborami klientów, odrzucaniem decyzji o zakupie i wskazanie tego, co wyszukują na stronie. Przy tym warto dokonać zintegrowania sklepu internetowego np. z Google Analytics – to daje dostęp do rozszerzonych analiz.

Optymalizacja SEO

Przy prowadzeniu sklepu internetowego ważne jest dbanie o to, aby była ona odpowiednio zoptymalizowana pod kątem wyszukiwarek internetowych. W Polsce jest to przede wszystkim Google. W panelu administracyjnym możemy samodzielnie dokonywać zmian m.in. w:

  • Meta tagach;
  • Adresie URL;
  • Mapie stron.

Możemy w ten sposób poprawiać pozycję strony sklepu w wynikach wyszukiwania Google. W praktyce jednak ten proces jest długotrwały, a jeśli nie mamy doświadczenia, może się okazać, że nasze rozwiązania się nie sprawdzają. Dlatego lepiej sięgnąć od razu po wsparcie ekspertów, aby jak najlepiej sprawować pieczę nad optymalizacją SEO, doradza specjalista z agencji carted.pl.

Responsywność

W przypadku sklepów internetowych nie powinniśmy zapominać o tym, że większość osób robi obecnie zakupy z poziomu urządzeń mobilnych. Dlatego też warto zadbać o responsywność witryny internetowej naszego sklepu. Dlaczego? Dzięki tej funkcji strona będzie w pełni dostosowana do urządzeń mobilnych – wygodne przeglądanie dostępnych produktów, przejrzyste opisy i łatwa obsługa dają większą szansę na ostateczną decyzję o zakupie proponowanych towarów.

Multistore

Ta funkcjonalność pozwala nam na dopasowanie platformy do rynku światowego i zróżnicowanych grup odbioru. Co dokładnie daje multistore? Dzięki tej opcji możemy zarządzać nawet kilkoma sklepami z poziomu jednego panelu administracyjnego. To oczywiście jest funkcjonalność wskazana w przypadku prowadzenia wielu sklepów. Przy pierwszym sklepie internetowym nie jest to niezbędne.

Integracja z systemami zewnętrznymi

Jest to ważniejsze, niż mogłoby się wydawać. W praktyce systemami zewnętrznymi są nie tylko „tajemnicze” CRM, ERP, ale również podstawowe i znane nawet laikom kwestie modułów płatności oraz kurierzy. Integracja systemu sklepowego z usługami kurierskimi daje klientom możliwość aktywnego obserwowania, co się dzieje z przesyłką. Jest to opcja sprzyjająca utrzymaniu klienta. Oprócz tego integracji mogą podlegać:

  • porównywarki cenowe,
  • programy księgowe,
  • programy magazynowe,
  • rodzaju media społecznościowe.

Rabaty w e-sklepie 

Co jakiś czas warto organizować wydarzenia promocyjne, rabaty na określone produkty. W szczególności rabaty warto przyznawać stałym klientom. Tu przyjazny jest moduł rabatów, który pozwala na bardziej spersonalizowane dobieranie promocji. Dzięki temu konkretne grupy klientów będą mogły skorzystać z oferty rabatowej.

Opinie i komentarze

Warto badać, czy klienci są zadowoleni zarówno z jakości zakupionych produktów, jak i z jakości całego procesu obsługi klienta. W tym celu powinniśmy dać im możliwość dokonywania oceny zarówno poszczególnych produktów, jak i możliwość oceny działania sklepu, dostawy itp. Co więcej, warto wdrożyć również system komentarzy. Ma to dwa zasadnicze cele:

  1.  Pozwala sprzedającemu na uwzględnienie zarówno pozytywnych, jak i negatywnych komentarzy w celu usprawnienia lub naprawy tego, co jest krytykowane.
  2.  Daje sygnał kupującym, że coś cieszy się zainteresowaniem – a w przypadku wysokich ocen, oznacza również to, że dany produkt lub usługa są dobrej jakości i warto je kupić.
  3.  Praktycznie każdy z nas miał sytuację, w której zrezygnował z kupna produktu na stronie jakiegoś sklepu, ponieważ brak ocen wzbudził naszą nieufność.

Blog sklepu internetowego

W prowadzeniu sklepu internetowego ważny jest content marketing, wyjaśnia copywriter z semstart.pl. Dzięki temu budujemy wizerunek marki, pokazujemy się z lepszej strony, dostarczając klientom, np. użyteczne poradniki związane z branżą, w której funkcjonuje sklep. To przyciąga uwagę klientów, zatrzymuje ich na naszej stronie, a jeśli prezentowane treści określą oni jako interesujące, z większym przekonaniem przejdą oni bezpośrednio do sklepu.

Multiwalutowość e-sklepu

Coraz większą popularnością cieszy się wybieranie rozmaitych walut do dokonywania płatności. Warto dać klientom możliwość wyboru optymalnej dla nich waluty. To nie tylko daje im większą swobodę, ale i poprawia poziom sprzedaży. Kierując ofertę wyłącznie do polskich klientów, nie musimy tego wprowadzać (choć nawet tu może być to dobra wizerunkowo opcja), ale przy handlu zagranicznym już powinniśmy to wprowadzić.

Czy warto wybrać wirtualnego doradcę?

Nie każdy sklep internetowy to oferuje. Warto jednak rozważyć zaimplementowanie na stronie sklepu internetowego wirtualnego doradcy, który będzie udzielał klientom odpowiedzi na pytania powiązane z ofertą sklepu. Jest to alternatywa dla działu obsługi klienta – wirtualny doradca zastępuje pracownika i pozwala na lepsze zautomatyzowanie procesu odpowiadania na pytania, które pojawiają się dość często. Przy skomplikowanych zagadnieniach wciąż niezbędny będzie człowiek.