Kluczowe trendy w e-handlu
Coraz więcej ludzi na całym świecie zamiast tradycyjnych zakupów w sklepach stacjonarnych wybiera sklepy internetowe. Ten trend dotyczy również polskich klientów. Dlatego branża e-commerce rozwija się w tak ekspresowym tempie. Jednak tak zwany e-shop to nie tylko niezwykłe udogodnienia dla klienta, który oszczędza czas i pieniądze ale ogromna szansa dla przedsiębiorcy na zwielokrotnienie swoich zysków.
Poniżej przedstawiamy najważniejsze trendy w e-handlu, których niekwestionowana skuteczności sprawia, że właściciele sklepów internetowych coraz częściej z nich korzystają.
Look-alike modeling znany również pod nazwą clone-modeling jest aktualnie najpopularniejszym rozwiązaniem stosowanym w branży e-commerce. Jak sugeruje jego nazwa polega on na sklonowaniu profilu klienta, który już korzysta ze sklepu internetowego i na jego podstawie utworzeniu bazy potencjalnych klientów, do których można dotrzeć ze swoimi produktami. Fundamentalnym elementem tego trendu jest utworzenie atrybutów takiego klienta. Atrybuty to zbiór cech określonych na podstawie zebranych w plikach cookies danych: zainteresowań, danych demograficznych czy intencji zakupowych. Tym sposobem powstaje model, który po sklonowaniu stwarza bazę klientów o tożsamych atrybutach, którzy mogą być potencjalnymi klientami. Właśnie do tej bazy odbiorców e-shopy kierują swoje produkty. Look-alike modeling to nie tylko utworzenie bazy klientów, ale również realna szansa na wzrost konwersji.
Smart-pricing jak można to łatwo przetłumaczy to inteligentna wycena. Dla klienta kupującego w Internecie obok prostoty funkcjonowania witryny cena jest kluczowym wyznacznikiem wyboru tej formy zakupów w tym konkretnym sklepie. Aby utrzymać i dodatkowo pozyskać klientów niezbędne jest utrzymywanie cen na konkurencyjnym i atrakcyjnym poziomie. Należy pamiętać, że ceny nie są stałe a ich wysokość uzależniona jest od wielu czynników. Monitorowanie tysięcy produktów w takiej samej ilości konkurencyjnych e-sklepów celem ustalenia pewnego trendu jest praktycznie niemożliwe. Dlatego powstał smart-pricing, który jest inteligentnym algorytmem który wykorzystuje machine learning i analizuje pozyskane dane, które mogą pochodzić na przykład z internetowych porównywarek cen. Wyszukuje on w sposób szczegółowy dany produkt w konkurencyjnych sklepach oraz zbiera informacje o cenach. Przy tak kompleksowej analizie rynku algorytm sugeruje optymalną politykę cenową.
Reklama behawioralna jest aktualnie jedynym słusznym sposobem na mądre zainwestowanie środków dedykowanych na marketing. Jest ona przeciwieństwem reklamy masowej, która w dużej mierze trafia do niezainteresowanych odbiorców, co kończy się „spaleniem” budżetu. W oparciu o anonimowe dane o preferencjach internautów analizowany jest stopień zainteresowania ofertą. Pozwala to wyselekcjonować bazy potencjalnych klientów, których reklama skłoni do dalszej akcji. Niezwykłym atutem reklamy behawioralnej jest nienachalna forma, w której jest wyświetlana oraz fakt, że pojawia się na stronach zbliżonych tematycznie do jej treści.