Przeglądaj

Inhouse, agencja social media czy freelancer? Czyli komu powierzyć prowadzenie profilów społecznościowych firmy

Prowadzenie profilów społecznościowych coraz bardziej staje się niezbędnym elementem strategii rozwoju firmy. Potrzebny jest do tego szereg umiejętności, ogromna wiedza z dziedziny social mediów, bycie na bieżąco ze wszystkimi nowinkami i trendami oraz najlepiej doświadczenie w tego typu działaniach. Prowadzenie profilów społecznościowych można zlecić agencji social media lub freelancerowi, a także stworzyć wewnętrzny zespół specjalistów. Które rozwiązanie jest najbardziej korzystne dla firmy?

Zalety prowadzenia kanałów social media

O ile grupą docelową danej firmy nie są wyłącznie osoby powyżej pięćdziesiątego roku życia, prowadzenie profilów społecznościowych w obecnych realiach staje się wręcz obowiązkowe. Jest to podstawowy kanał komunikacji i pozyskiwania różnych informacji, także o produktach czy usługach, przez użytkowników. Wśród nich są z pewnością nie tylko obecni, ale również potencjalni Klienci Twojej firmy.

Poprzez social media rozumie się profile na Facebooku, Instagramie oraz Linked-In, a czasami nawet Snapchacie czy Twitterze. Sprawiają one, że kontakt z Klientem staje się bardzo bezpośredni, a możliwości kreowania wizerunku i informowania o swojej ofercie szerokie jak nigdy przedtem. Poza tym, są to standardowe działania, które z pewnością prowadzi już konkurencja Twojej firmy. Jeśli więc nie jest ona jeszcze obecna w social mediach, przyszła najwyższa pora, aby to zmienić. Komu najlepiej powierzyć to zadanie?

Agencja, czyli kompleksowe działania

Jednym z najczęściej wybieranych rozwiązań przez właścicieli firm jest powierzenie prowadzenia profilów społecznościowych agencji social media. Na ogół pracują w niej specjaliści, zajmujący się wyłącznie tą dziedziną. Jest to dobre rozwiązanie, ponieważ posiadają oni ogromną wiedzę i doświadczenie, a cała ich uwaga skupia się na tych działaniach.

Aby były one jednak skuteczne i zadowalające, powinny być prowadzone w połączeniu z działaniami SEO, SEM, profesjonalną stroną internetową oraz wartościowymi treściami, użytecznymi dla obecnych i przyszłych klientów.

Najlepszym rozwiązaniem będzie więc wybór agencji marketingowej, która oferuje zarówno prowadzenie profilów społecznościowych, jak i działania SEO i SEM, realizuje kampanie reklamowe, specjalizuje się w content marketingu, projektuje i realizuje strony internetowe oraz oferuje usługi z zakresu PR.

Jest to korzystne rozwiązanie dla firmy, ponieważ dzięki temu, że wszystkie działania prowadzi jedna agencja, będą one ze sobą spójne marketingowo, merytorycznie oraz wizualnie. Niesie ze sobą też stałe, przewidywalne miesięczne koszty. Pozytywnie wpłynie ono na wizerunek i rozwój firmy, której wystarczy, że ze swoich pracowników oddeleguje jedną osobę do nadzorowania działań agencji. Będzie to dobre rozwiązanie zarówno dla małych, jak i dużych przedsiębiorstw.

Inhouse – specjaliści wewnątrz firmy

Duże firmy bardzo często decydują się także na stworzenie dodatkowego działu, odpowiedzialnego za prowadzenie kanałów w mediach społecznościowych, tworzenie wartościowych i użytecznych treści, prowadzenie i optymalizację strony internetowej, a także za działania w obszarze SEM i SEO. Taka strategia nazywa się inhouse. Specjaliści z tych dziedzin są wewnętrznymi pracownikami danej firmy, a nie agencji marketingowej, reklamowej czy social media.

Takie rozwiązanie również korzystnie wpływa na generowany przekaz i wizerunek marki oraz zakłada stałe, miesięczne koszty. Niewiele firm może sobie jednak na nie pozwolić, ponieważ wymiary działalności przedsiębiorstwa muszą być na tyle rozległe, aby zapewnić tym specjalistom pracę i pokryć koszty ich zatrudnienia.

Freelancer? Tak, ale…

Ceny usług freelancerów oraz ich poziom wiedzy i doświadczenia wahają się bardzo mocno. Jeśli firma dopiero rozpoczyna swoją działalność lub chwilowo nie ma zbyt dużych możliwości finansowych, skorzystanie z takich usług będzie jak najbardziej dobrym pomysłem. Za niewygórowaną cenę otrzymamy obsługę kanałów społecznościowych podstawowymi narzędziami i grafiki bazujące najczęściej na materiałach promocyjnych firmy.

Jednak same działania w social mediach to za mało, a zatrudnianie freelancerów z każdej dziedziny wprowadzi niepotrzebny chaos i szum komunikacyjny. Jeśli przedsiębiorstwo posiada środki finansowe, to w zależności od jego wielkości zdecydowanie lepiej jest powierzyć takie działania agencji social media (czy po prostu marketingowej lub reklamowej) lub utworzyć wewnętrzny dział specjalistów. Zagwarantuje to spójność, która powinna być najważniejsza we wszystkich działaniach firmy.