Reklama mobilna, czyli jak dotrzeć do Klienta
Smartfony i tablety stają się coraz popularniejszymi narzędziami komunikacyjnymi, wykorzystywanymi nie tylko do kontaktu telefonicznego czy przy pomocy SMS – ów, ale także do przeglądania internetu, czy dokonywania za jego pośrednictwem zakupów. Jak pokazują badania z urządzeń mobilnych korzysta 83% polskich internautów, a z roku na rok rośnie liczna osób, które częściej do przeglądania internetu wykorzystują właśnie smartfony niż komputery. Biorąc pod uwagę trendy korzystania z nowych technologii nasuwa się wniosek, że mobilne kanały mogą wkrótce okazać się jednymi z najskuteczniejszych sposobów na dotarcie do klienta.
Takie rosnące wykorzystanie inteligentnych telefonów do łączenia się z internetem sprawiło, że Google także dostosowuje swoją ofertę do użytkowników mobilnych. Z jednej strony wprowadza algorytm Mobile First, który daje pierwszeństwo w wynikach wyszukiwania stronom posiadającym wersję mobilną, z drugiej natomiast oferuje w ramach swojego program Google AdWord możliwość przeprowadzenia kampanii mobilnej.
Decydując się na kampanię w Google reklamodawca ma do wyboru reklamę wyświetlającą się na urządzeniach stacjonarnych, mobilną lub wyświetlaną na obu typach urządzeń. Reklama mobilna będzie wyświetlała się zarówno na stronach, jak i w aplikacjach dedykowanych urządzeniom mobilnym. Będą mogli ją zobaczyć także użytkownicy korzystając z wyszukiwarki, YouTube czy innych aplikacji za pośrednictwem urządzeń mobilnych. Będzie się ona także wyświetlała z witrynach zoptymalizowanych pod kątem użytkowników smartfonów i tabletów.
W ramach kampanii AdWords można skorzystać z kilku formatów reklamowych dla kanałów mobilnych:
- reklamy tekstowej – to klasyczny format reklamy AdWords, który został przeniesiony także na urządzenia mobilne. Jednak należy pamiętać, że ekrany smartfonów mają mniejsze rozmiary niż komputerów, dlatego najważniejsze informacje powinny zostać zawarte w tytule oraz pierwszej linijce reklamy,
- reklamy graficzne – ten rodzaj reklamy musi zostać skierowany na sieć reklamową, należy także pamiętać o wymiarach grafiki, które Google prezentuje w swoich wymogach,
reklamy wideo – podobnie jak reklamy graficzne, także muszą mieć one odpowiedni format, także rozszerzenie. Będą się one wyświetlały między innymi użytkownikom smartfonów w aplikacjach czy internautom korzystającym z YouTube za pośrednictwem swojego urządzenia mobilnego, - reklamy typu „tylko połączenia” – to reklamy, których zadaniem jest zachęcenie użytkowników do kontaktu telefonicznego z firmą. Takie reklamy wyświetlają się tylko na urządzeniach mobilnych, z których można wykonać takie połączenia, a użytkownik klikając w reklamę wykonuje telefon pod numer do tej reklamy przypisany,
reklamy aplikacji – są przeznaczone do reklamowania aplikacji lub zwiększania zaangażowania użytkowników, jeśli posiadają oni już aplikację.
Chcąc dotrzeć do klienta za pośrednictwem kanałów mobilnych należy wziąć pod uwagę również własną stronę internetową, która powinna być dostosowana do wyświetlania na urządzeniach mobilnych.