Mobile w procesie zakupowym
Według specjalistów mobile wykorzystywany w procesie zakupowym porównywany jest do ekosystemu ze względu na swoją uniwersalność i spójność. Dzięki szerokiemu wachlarzowi zastosowań nie może być on pominięty w procesie zakupowym w dzisiejszych czasach.
Z punktu widzenia klienta, który niewątpliwie jest łowcą okazji niezwykle pożądane są aplikacje z programami lojalnościowymi jak również kuponami czy promocjami zastępujące papierowe ulotki. Tego rodzaju oferty promocyjne są na bieżąco aktualizowane, dostępne dla klienta pod ręka w łatwej formie a dla przedsiębiorcy charakteryzują się prostotą w dystrybucji. Dodatkowo bez konieczności stałego monitorowania wysyłają powiadomienia o aktualnych promocjach co konwertuje na wizyty klientów w POS.
Aby klient dotarł do sklepu stacjonarnego może skorzystać z kolejnej cechy mobile jaką jest usługa geolokalizacji. Jest to całkowicie bezpłatne nawigowanie klienta z punktu w którym się znajduje pod same drzwi. Można również wykorzystać znane i powszechnie wykorzystywane aplikacje do nawigacji i zamieścić w nich reklamę swojego sklepu, który wyświetli się na mapie, gdy trasa będzie przebiegała w jego pobliżu.
Kolejną możliwością jaką daje mobile jest rozwinięty in-store marketing, który wysyła do klienta powiadomienia, kiedy znajduje się w określonym promieniu od danego sklepu czy produktu, który wcześniej przeglądał. Może również zostać skonfigurowany z aplikacjami wirtualnej listy zakupów, która nie tylko zawsze jest pod ręką, ale również można sporządzić ją głosowo. Podobny mechanizm stosowany jest przy próbie zlokalizowania auta na wielkopowierzchniowym parkingu przy galerii handlowej.
Mobile są też obecne w systemie płatności, który jest nieodzownym elementem każdych zakupów. Z perspektywy klienta to oprócz prostoty transakcji jakiej przykładem jest „blik” ale i dodatkowy benefit w postaci gromadzenia punktów w programach lojalnościowych czy cashbacków. Z punktu widzenia przedsiębiorcy to możliwość utworzenia profilu klienta łącząc jego płatności z zakupami jakich dokonał. Dodatkowo płatności oparte o aplikacje mobilne dają możliwość w czasie rzeczywistym skierować do klienta dodatkowe lub alternatywne produkty dostosowane do utworzonego wcześniej profilu zakupowego.
Wraz ze stałym rozwojem technologii można być pewnym, że wszystkie te udogodnienia to nie jest ostatnie słowo. Już teraz trwają prace nad zapowiadanymi algorytmami, w których to sztuczna inteligencja na podstawie naszych dotychczasowych działań będzie tworzyć listy zakupów, powstanie system inteligentnej metki oraz szeroko rozwinięte zabezpieczenia antykradzieżowe.
Internet stał się coraz bardziej zaangażowany w procesy zakupowe, z kolei coraz więcej użytkowników odnotowuje się na urządzeniach mobilnych. Dają więcej możliwości swoim użytkownikom i przede wszystkim są dostępne pod ręką. Dlatego przedsiębiorcy, którzy chcą rozwijać swój biznes w Internecie nie mogą przejść obojętnie od trendu i przede wszystkim możliwości jakie daje wykorzystanie mobile w procesie zakupowym.