Coraz więcej czasu spędzamy ze smartfonem
Smartfon staje się nieodłącznym towarzyszem współczesnego człowieka, zastępuje komputer, telewizor, kalendarz, planner czy aparat fotograficzny. Jak pokazują badania własnego smartfona ma 83% Polaków, przeciętny Polak ma 3 urządzenia podłączone do internetu(czyli więcej niż przeciętny obywatel świata), a ponad połowa osób w wieku 16 – 24 lat uważa, że zbyt długo w ciągu dnia przebywa w wirtualnej rzeczywistości.
Możliwości jakie daje smartfon to nie tylko stały kontakt ze znajomymi, ale to w zasadzie nie ograniczona miejsce możliwość serfowania po sieci. Staje się to nie tylko przyzwyczajeniem, ale wręcz uzależnieniem. Często prześmiewczo opisywane są sytuacje, w których na przyjęciach młodzież spędza czas z nosem w telefonach, jednak jak pokazują badania socjologiczne staje się to rzeczywiście coraz większym problemem. 6 na 7 użytkowników smartfonów sięga po nie wciągu godziny od przebudzenia, a przeciętny Polak w internecie spędza średnio 5h dziennie. Z jednej strony takie intensywne wykorzystanie smartfonów rodzi problem izolacji społecznej osób, które ich nie posiadają, bo np. nie stać ich na to, czy osób starszych, dla których nauka korzystania ze smartfonów jest zadaniem trudnym, a często nieosiągalnym. Z drugiej strony stały dostęp do internetu i możliwość kontaktu z całym światem rodzi wiele możliwości, pojawiają się nowe zawody, czy wiele prac staje się znacznie łatwiejszych w wykonaniu.
Smartfony są najczęściej wykorzystywane do sprawdzania wiadomości i reagowania w social mediach, tak korzysta z nich 53% badanych, 42% użytkowników przy ich pomocy zamieszcza zdjęcia w mediach społecznościowych, a 38% przegląda tam filmy. Ok. 30% korzysta z usług bankowych, a 25% korzysta z niego sprawdzając e-maile.
Jest to także ogromne pole do działania dla marketingowców, twórców aplikacji mobilnych oraz przedsiębiorców, którzy na bieżąco śledzą trendy w wykorzystaniu urządzeń mobilnych i dostosowują do nich swoje działania. Nie dziwi to biorąc pod uwagę, że 23% Polaków deklaruję, że dokonuje zakupów tylko mobilnie.
Jak pokazują badania Polacy najczęściej korzystają z aplikacji takich jak Facebook, Messenger czy WhatsApp. Wśród najpopularniejszych aplikacji znajdują się te oferowane przez Facebooka i Google, jednak rodzimym programom także udaje się niekiedy przebić do ścisłej czołówki, przykładem na to jest aplikacja Rossmann PL, którą wykorzystuje 4 miliony użytkowników.
Wśród usług mobilnych najczęściej wykorzystywana jest bankowość mobilna, pod tym względem nasz kraj plasuje się w czołówce światowej, adaptując innowacyjne rozwiązania dla takiej bankowości. Użytkownicy aplikacji bankowych są przy tym w pełni świadomi ich możliwości, ograniczeń oraz kwestii związanych z bezpieczeństwem.
Smartfon staje się urządzeniem, który jest niemal tak oczywistym elementem codzienności jak zegarek (a często go zastępuje), czy ubrania. Dla wielu staje się on niezbędnym narzędziem pracy, dla innych urządzeniem pozwalającym oszczędzić czas, dla jeszcze innych to uzależnienie