Porzucone koszyki a marketing automation
Klient wszedł do sklepu miał zamiar kupić towary, ale w ostatniej chwili rozmyślił się, ktoś do niego zadzwonił i musiał wyjść ze sklepu, zostawił wypakowany towarami koszyk i wyszedł – sklep stracił swoją szansę na zarobek. Dokładnie tak samo, a jak pokazują badania BI Intelligence – coraz częściej, dzieje się także z wirtualnymi koszykami w sklepach online. W tym przypadku klienci wchodzą na stronę www, wybierają produkty, dodają je do koszyka, a następnie z różnych powodów opuszczają stronę bez sfinalizowania transakcji. Każdy marketingowiec zastanawia się w jaki sposób sprawić, by w sklepie było jak najmniej porzuconych koszyków.
E-maile remarketingowe
To pierwszy, dość często wykorzystywany sposób na zachęcenie klientów do dokończenia zakupów. Jak pokazują eksperci wysłanie maila do osoby, która porzuciła swój koszyk może przynieść efekty w postaci powrotu do przerwanej transakcji. Według specjalistów najbardziej efektywne jest wysłanie trzech takich e – maili: pierwszego w przeciągu godziny od momentu opuszczenia przez klienta sklepu, drugiego z przypomnieniem o transakcji w ciągu 24h od jej przerwania oraz trzeciego po kilku dniach od odwiedzin sklepu. Istotnym dla takiego maila jest przede wszystkim jego temat, bo jak pokazują ostatnie badania, aż 63% użytkowników zwraca uwagę właśnie na temat nim otworzy maila. Dlatego, też mail z przypomnieniem powinien jasno wskazywać użytkownikowi, że zapomniał o dokończeniu rozpoczętej przez siebie transakcji. Ważne jest także, aby w treści maila przypomnieć o produkcie, zamieścić podsumowanie czy zdjęcie, koniecznie powinien znaleźć się w nim także odnośnik do przerwanej transakcji umożliwiający klientowi łatwy powrót do miejsca, w którym przerwał zakupy. Część firm decyduje się także na przesłanie wraz z 3 mailem przypominającym oferty na zniżkę, powinna ona jednak dotyczyć kolejnego produkty, w przeciwnym razie stali klienci wiedząc, że mogą otrzymać zniżkę jeśli opóźnią zakupy będą robili to celowo i nagminnie. Innym rozwiązaniem, choć także nie zalecanym do częstszego stosowania jest propozycja zniżki z określonym terminem ważności, czyli np. 24h od momentu otrzymania przez klienta e – maila. Zaleca się także informowanie klientów o stanie magazynowym, albo zamieszczenie w treści maila informacji, że w sklepie jest ograniczona liczba produktów i jeśli nie pośpieszy się on z decyzją może stracić swoją okazję na zakup.
SMS lub wiadomość ma Messengerze
Kolejnym sposobem na przypomnienie klientowi o tym, że ma niedokończoną transakcję w sklepie internetowym jest automatyczny sms, który wysyłany jest w przeciągu godziny od opuszczenia przez klienta sklepu. Ma to ogromną zaletę, bowiem jak pokazują badania aż 98% SMS-ów jest odbieranych. Podobnie dzieje się w przypadku wiadomości na Messengerze Facebooka. Obecnie programy automatycznego marketingu pozwalają na połączenie sklepu online z aplikacją komunikacyjną Facebooka, co umożliwia wysłanie klientowi przypomnienia z linkiem prowadzącym do koszyka w przeciągu godziny od opuszczenia sklepu.