Jak stworzyć reklamę, która podbije serce Millenialsów?
Chcąc stworzyć dobrą reklamę, która podbije serce Millenialsów warto zdać sobie sprawę z tego kim są Millenialsi, co ich interesuje, jakie mają problemy, co ich mobilizuje do działania i do kupowania, inwestowania, korzystania z różnych usług.
XYZ – różnice międzypokoleniowe
XYZ… Na rynku mamy w tym momencie przynajmniej pięć odrębnych grup pokoleniowych. Każde z tych pokoleń ceni sobie odrobinę inne wartości, jest na innym etapie życia, inaczej odbiera otaczającą rzeczywistość, inaczej się z tą rzeczywistością komunikuje, inaczej reaguje na przekazy reklamowe. Dlatego tak ważne jest, aby tworząc reklamy, brać pod uwagę do którego pokolenia nasza reklama ma być skierowana.
Pokolenie Y, czyli Millenialsi, to pokolenie ludzi urodzonych mniej więcej pomiędzy rokiem 1980, a 1999 (aktualnie mają ok. 20-40 lat, są już od kilku lat na rynku pracy lub wkrótce na niego wejdą, niektórzy już założyli rodziny, inni się do tego przymierzają, a jeszcze inni wciąż żyją chwilą, poszukują siebie w świecie).
Poprzednikami Millenialsów jest Pokolenie X (w Polsce też nazywane pokoleniem PRL), czyli pokolenie ludzi urodzonych od około 1960 do około 1980 roku (są to już w tym momencie w większości ludzie ok 40-ego – 60-ego roku życia, mają dzieci, czasami wnuki, stałą pracę, stałe hobby).
Następcami Millenialsów jest Pokolenie Z, czyli Post-Millenialsi (pokolenie internetowe, generacja multitasking), to pokolenie ludzi urodzonych ok. 2000 roku (aktualnie wkraczają w dorosłość).
Oprócz tych młodszych pokoleń mamy jeszcze ludzi urodzonych w pierwszych latach po II Wojnie Światowej oraz ludzi urodzonych przed wojną i w czasie wojny.
Warto zdawać sobie sprawę z tego, że daty rozpoczynające i kończące pokolenia to tylko daty umowne (różnice sięgają +/- 5 lat) oraz że pokolenia zmieniają się w sposób płynny, tzn. w jednym roku pojawia się grupa osób, którą można przypisać do nowego pokolenia, w kolejnym jest ich 10%, a w następnym już większość).
Millenialsi według Wikipedii
Według Wikipedii, przedstawiciele pokolenia Y charakteryzują się tym, że: aktywnie korzystają z technologii i mediów cyfrowych, żyją w globalnej wiosce, mają znajomości w różnych zakątkach świata, dłużej mieszkają z rodzicami, bardziej cenią sobie jakość życia niż posiadanie, są dobrze wykształceni i gotowi rozwijać się nawet po ukończeniu szkoły, praktycznie nie pamiętają czasów PRL, są pewni siebie, mają nadmierne oczekiwania, są przekonani o swojej wyjątkowości i nie lubią krytyki. W pracy Millenialsi nie przywiązują się do firmy, w której pracują, zależy im na tym, aby praca nie kolidowała z życiem prywatnym, traktują swoich przełożonych jak równych sobie (z większymi kompetencjami), oczekują wyznaczania celów przez pracodawcę, etc..
Millenialsi według YouTube
Oczywiście, zamiast czytać opisy na Wikipedii, możemy sprawdzić Millenialsów na YouTube, z którego Millenialsi chętnie korzystają. Poniżej interesujące spojrzenia na Millenialsów i spojrzenia Millenialsów na otaczającą ich rzeczywistość.
Millenialsi w piosence
https://www.youtube.com/watch?v=hLpE1Pa8vvI
Millenialsi podczas rozmowy o pracę
https://www.youtube.com/watch?v=Uo0KjdDJr1c
I krótki przewodnik po tym jak współpracować z Millenialsami w miejscu pracy
https://www.youtube.com/watch?v=Sz0o9clVQu8
Istnieje wiele stereotypów dotyczących Millenialsów i oni to widzą i zdecydowanie ma to znaczenie przy tworzeniu reklam dla nich tworzonych. Tworząc reklamy dla Millenialsów warto więc także zdawać sobie sprawę z tego jak Millenialsi postrzegają rzeczywistość, w której pół świata próbuje wmówić im, że mają nadmierne oczekiwania, są przekonani o swojej wyjątkowości, nie lubią krytyki, etc. Poniżej przykłady:
Millenialsi kontra pokolenie powojenne
https://www.youtube.com/watch?v=M4IjTUxZORE
I krótki przewodnik po tym jak Millenialsi powinni współpracować z swoimi szefami / szefowymi w miejscu pracy
https://www.youtube.com/watch?v=C1a6M3dBNwc
Tworząc reklamy dla Millenialsów warto zdawać sobie także sprawę, że w gruncie rzeczy, to Millenialsi wprowadzają nowinki technologiczne, to oni tworzą to co aktualnie stanowi o gigantycznym rozwoju mediów społecznościowych, etc.. W grupie Millenialsów znajdziemy twórców: Facebooka (Mark Zuckerberg – ur. 1984), Instagrama (Kevin Systrom – 1983, Mike Krieger – 1986), Snapchata – Evan Spiegel (1990), WordPressa (Matt Mullenweg – 1984), etc. Oprócz twórców tych nowinek, w grupie Millenialsów znajdziemy też pierwszych odbiorców nowych technologii, bo Millenialsi ciągle poszukują coraz to nowych rozwiązań, zainteresowań, ciągle się rozwijają.
Millenialsi w reklamie dla Millenialsów
Teraz, wiedząc to wszystko o Millenialsach, możemy próbować stworzyć reklamę, która do nich trafi – wprost wykorzystując sylwetkę Millenialsów. Jednym z takich pomysłów jest reklama WIX. Na czym polega? Generalnie Millenialsi oraz Post-Millenialsi (patrząc stereotypowo) lubią robić sobie selfie, rozwijać się, słuchać o sobie, dlatego reklama w której będą mogli się zobaczyć i która pomoże w ich rozwoju może być dobrym pomysłem.
Millenialsi i Post-Millenialsi w reklamie WIX
https://www.youtube.com/watch?v=aqdm6aBUZII
Podobny pomysł zaprezentowała firma Dissolve, która również pokazuje Millenialsom ich samych (tym razem w krzywym zwierciadle) i zachęca do korzystania ze swoich usług.
Millenialsi na co dzień w reklamie Dissolve
https://www.youtube.com/watch?v=KG_i7oWzTyU
Generalnie, można jeszcze wiele napisać o tym jak stworzyć idealną reklamę dla Milleialsów, ale po co pisać skoro można to zobaczyć.
https://www.youtube.com/watch?v=gXSoyRmPKtM
Reklama Chevy z Millenialsami jest ciekawa zarówno dlatego, że pokazuje spojrzenie z wielu różnych perspektyw na sytuację Millenialsów, jak i dlatego, że wzbudza bardzo dużo negatywnych emocji związanych z „nieszczerością”, której Millenialsi nie lubią. Fraza użyta w filmiku „Real people. Not actors.” (używana także w kilku innych reklamach Chevy) według wielu jest nieprawdziwa. I o ile samą reklamę w serwisie YouTube obejrzało kilkanaście tysięcy osób, to parodie tej reklamy oraz analizy tego czy to możliwe, że w reklamie nie brali udziału prawdziwi aktorzy obejrzało miliony.
Millenialsi w reklamie i produkcie dla Millenialsów
Ostatnio bardzo kontrowersyjna stała się także cała gra dotycząca Millenialsów: Monopoly for Millenials. Już na opakowaniu gry widzimy hasło ją reklamujące: „Zapomnij o nieruchomościach. I tak nie możesz sobie na nie pozwolić.” odnoszące się do braku środków finansowych na zakup mieszkania u Millenialsów. W środku gra także odwołuje się do wielu stereotypów związanych z Millenialsami, co dla wielu jest zabawne, ale dla wielu obraźliwe. Nowa gra firmy Hasbro spotkała się z tak dużym negatywnym odzewem, że firma musiała wydać specjalny komunikat, w którym informuje, że gra ma być tylko sposobem na oderwanie się od rzeczywistości, której Millenialsi doświadczają. Jak widać, dla wielu Millenialsów jednak reklamowanie czy sprzedawanie czegokolwiek co ich obraża nie jest w porządku, a ponieważ są dobrze obeznani z technologiami i często z nich korzystają – wyraz ich niezadowolenia czasami staje się bardziej widoczny niż sama reklama danego produktu.
https://www.youtube.com/watch?v=8XR7pRiXcuk
Podsumowanie, czyli reklama, która podbiła serca Millenialsów…
Reklamą która podbiła serce Millenialsów (i nie tylko) jest reklama asystenta głosowego Samsunga.
https://www.youtube.com/watch?v=5OhJ00an0mI
Dlaczego ta reklama podbiła serce Millenialsów?
Przede wszystkim dlatego, że odwołuje się do emocji, a Millenialsi to bardzo emocjonalni ludzie. Ponadto, między innymi dlatego, że Millenialsi:
– aktywnie korzystają z technologii i mediów cyfrowych dlatego reklama, w której pojawiają się nowe technologie, na dodatek wykorzystywane w szczytnym celu trafia w to co dla nich ważne,
– żyją w globalnej wiosce, mają znajomości w różnych zakątkach świata przez co bez względu na to czy reklama pochodzi z Indii, Polski, czy USA, Millenialsi czują, że ta reklama może dotyczyć kogoś im bliskiego,
– dłużej mieszkają z rodzicami, rodzina jest dla nich ważna i wszystko to co dotyczy rodziny,
– bardziej cenią sobie jakość życia niż posiadanie, a w tej reklamie nie jest istotne posiadanie czegokolwiek, a właśnie poprawa jakości życia, etc.
Podsumowując, aby stworzyć reklamę, która podbije serca Millenialsów warto głębiej przyglądnąć się temu jakie są ich potrzeby, z jakimi problemami się borykają, co jest dla nich istotne, z czym mogą się utożsamić, co ich irytuje, co ich smuci, co ich wkurza, a co powoduje, że się uśmiechają.