Jakie funkcjonalności powinna mieć nowoczesna platforma B2B?
ARTYKUŁ SPONSOROWANY
Rozpoczynanie każdej działalności, mającej na celu uzyskiwanie dochodów powinno być poprzedzone odpowiednim planem, najlepiej stworzeniem biznesplanu. Sprzedaż towarów i usług w systemie B2B, podobnie, jak B2C, w dzisiejszych czasach w dużej mierze odbywa się przez Internet. Każdy etap takiej sprzedaży może mieć miejsce na odległość. Nie trzeba nawet nigdy spotykać się twarzą w twarz ze swoim klientem. Znalezienie go, przedstawianie mu oferty, w końcu złożenie przez niego zamówienia. Wszystko to może odbywać się przez Internet. Dlatego tak ważne jest sprawne zarządzanie sprzedażą i wszystkimi związanymi z tym procesami, zarówno tymi, które ją poprzedzają. Ułatwić to mogą różne narzędzia, właśnie platforma B2B jest jednym z nich. Dlatego też jej wybór jest niezwykle istotny.
Czym, jest platforma B2B
Jest to jednocześnie miejsce, w którym zarządza się swoją sprzedażą, jak i wizytówka firmy. Jest to oprogramowanie, które wspiera sprzedaż na wielu płaszczyznach. To za pośrednictwem takiego oprogramowania realizuje się zamówienia, to ono pozwala informować klienta na bieżąco o stanie jego realizacji, jak i monitorować zachowania zakupowe klientów. Dobra platforma B2B powinna przede wszystkim upraszczać i automatyzować procesy w firmie. Wszystko po to, aby można było angażować jak najmniejszą ilość zasobów w realizację zamówień i skupić się na rozwoju firmy. Platforma B2B to także wizytówka firmy, bo to właśnie ją klient zobaczyć jako pierwszą, zaraz po otrzymanej ofercie telefonicznej bądź mailowe. Dlatego odgrywa ona dużą rolę na dwóch płaszczyznach i wybierając ją, trzeba się skupić nie tylko na tym, aby była wygodna w zarządzaniu. Musi być równie wygodna dla klienta
Jak wybrać platformę B2B
Zanim omówimy same funkcjonalności platformy B2B, to warto zwrócić uwagę na jeszcze jeden aspekt. Każdy biznes B2B charakteryzuje się inną specyfiką, dlatego tak ważne jest, aby zastanowić się, czego oczekuje się od takiej platformy. Najważniejsze cechy będą takie same, niezależnie od branży, jedynie nacisk położny na nie może być zależny od specyfiki danego biznesu. Niektórym bardziej będzie zależeć po prostu na zwiększeniu sprzedaży, innym sprawniejszej realizacji zamówień. Znajdą się i tacy, który będą po prostu chcieli zacieśnić relację z klientem. I oczywiście w każdym z tych przypadków te same funkcjonalności mogą pomóc rozwijać biznes, jednak będą one w różnym stopniu wykorzystywane zależnie od branży. Ważne jest też branie pod uwagę rozwoju firmy, wiąże się z tym wybór takiej platformy, która będzie nie tylko odpowiadać na obecne potrzeby przedsiębiorstwa, ale także będzie przydatna w razie rozwoju przedsiębiorstwa i nie tylko pod względem wolumenu sprzedaży, ale także np. poszerzenia działalności.
Możliwość dopasowania do potrzeb
Trudno, aby powstała jakaś platforma, która będzie idealna dopasowana do wymogów jakiejś firmy. W każdym przedsiębiorstwie panuje trochę inna kultura pracy, te same działania wykonuje się różnymi metodami. Najprościej mówiąc, nawet w obrębie tej samej branży firmy będą miały znacznie różniące się od siebie procedury i mechanizmy. Oczywiście rozwiązaniem jest stworzenie dedykowanej platformy, czyli napisanie jej przez zespół programistów od zera. Jest to jednak rzecz bardzo kosztowna i czasochłonna. Mogą wiec pozwolić na to sobie tylko najbogatsze firmy. Jeśli natomiast chodzi o wszystkich innych, to warto wybrać platformę, która pozwala na duże możliwości, jeśli chodzi personalizację, chociażby jej szaty graficznej. W przypadku tego typu systemów także im więcej funkcji tym lepiej. Lepiej mieć możliwość skorzystania z jakiejś funkcji i jej nie używać niż czuć, że brakuje jakichś możliwości. Więcej funkcji to także lepsze możliwości rozwoju, mogą się one przydać w przyszłości, nawet jeśli teraz nie są w pełni wykorzystywane.
Integracja z zewnętrznym oprogramowaniem
Platforma B2B to przeważnie narzędzie, które skupia się na sprzedaży i relacji z klientem. Dlatego za sprawy księgowe, kadrowe czy zarządzanie magazynem odpowiedzialne są inne programy. Jednak niektóre obszary przedsiębiorstwa nachodzą na siebie i nie wystarczy, aby były obsługiwane przez jeden system, konieczna jest integracja. W przypadku sprzedaży B2B do takich obszarów należy między innymi zarządzanie magazynem i finanse. W końcu towary, które sprzedaje się za pośrednictwem platformy B2B, przynoszą jakiś dochód, z którego trzeba się rozliczać, zmienia się też ich ilość na magazynie. Za zarządzanie tymi dwoma obszarami mogą odpowiadać specjalistyczne oprogramowania. Jednak ważne jest, aby można było zintegrować system B2B z nimi. Dzięki temu nie ma konieczności ręcznego przenoszenia informacji pomiędzy tymi systemami, co jest czasochłonne i niesie za sobą duże ryzyko błędu. Integracja ze sobą różnych systemów pozwala tego uniknąć.
Automatyzacja procesu realizacji zamówienia
To, co zajmuje najwięcej w każdym biznesie, to oczywiście sama realizacja zamówienia. Nie ma znaczenia, czy mówimy o sprzedaży gwoździ, telewizorów czy może usług. Za każdym razem trzeba poświęcić określoną ilość czasu na cały proces, który kończy się dostarczeniem towaru do klienta. Dlatego ważne jest, aby możliwie uprościć ten proces. Właśnie do tego powinna służyć platforma B2B. Pozwoli ona zarządzać całym procesem realizacji zamówienia i przeprowadzać go przy jak najmniejszym zaangażowaniu pracowników. Automatyzacja to choćby powiadomienia o składanych przez klientów zamówieniach, a także możliwość wysyłki do klienta maili z informacją o stanie realizacji zamówienia bez pisania ich ręcznie i zastanawiania się, na jaki adres je wysłać. System sam wyśle wybrany wcześniej szablon w zależności od tego, o czym chce się poinformować klienta. Wpływa to także na komfort zakupów, których dokonuje klient. Nie musi on dzwonić i dopytywać się jak wygląda sytuacja z jego zamówieniem, będzie on dostawał informacje automatycznie na każdym kroku realizacji zamówienia.
Szybkość wdrożenia i możliwość modyfikacji
Platforma sprzedażowa powinna być intuicyjna, a co za tym idzie łatwa w obsłudze i w uruchomieniu. W biznesie czas odgrywa bardzo dużą rolę. Dlatego im prostsze są mechanizmy, tym mniej trzeba im poświęcić uwagi, aby je zrozumieć. Możliwość personalizacji wyglądu i wdrażania własnych modyfikacji przyda się wtedy, kiedy działa się w jakiejś specyficznej branży, która wykorzystuje niepopularne rozwiązania. Dzięki możliwości tworzenia własnych modyfikacji można uzupełnić platformę o to, czego brakuje jej, aby była dopasowana do potrzeb konkretnej firmy.
Udogodnienia dla handlowców, możliwość dropshippingu , personalizacja oferty
Jeśli posiada się w swojej firmie handlowców lub planuje ich zatrudnić, to ważne jest, żeby platforma oferowała jakieś udogodnienia dla nich. Może to być możliwość przypisania konkretnego handlowca do jakiegoś klienta, a także składanie zamówień przez handlowców w imieniu klientów. Ostatnimi czasy coraz popularniejszy jest dropshipping. Współpraca z dobrymi sklepami, które handlują w ten sposób, może być bardzo opłacalna dla hurtowni. Czymś normalnym jest oferowanie różnych za cen za te same towary różnym klientom. Wszystko zależy od historii współpracy, ilości zamówień czy też terminowości płatności. Dobrze jest zdecydować się na taką platformę, która pozwala na przypisywanie indywidualnych rabatów klientom.
Jakie jeszcze korzyści przynosi platforma B2B
Do podstawowych zalet należy, chociażby całodobowa możliwość składania zamówień. Kiedyś zamówienia składało się głównie telefonicznie lub osobiście, teraz większość składanych jest przez Internet. Mimo że sprzedaż B2B to głównie kontakt z pracownikami innych firm to nie zawsze składają oni zamówienia w tak zwanych godzinach urzędowych. Dlatego dostępność oferty non-stop jest teraz czymś, bez czego nie da się funkcjonować. Kolejna zaleta to łatwy sposób na aktualizacje ofert, a także informowanie o tym klientów. Mając adresy mailowe, bardzo łatwo można przesyłać informacje o dostępnych nowych towarach, uzupełnieniu zapasów czy też promocjach. Mailing to świetne narzędzie marketingowe z bardzo dużą stopą zwrotu z inwestycji, dlatego warto w niego inwestować. Jak widać platforma B2B to szereg korzyści pod warunkiem, że wybierze się właściwy system, czyli taki który będzie funkcjonalny i jak bardziej dostosowany pod konkretną charakterystykę przedsiębiorstwa.