Bloog.pl

POMOC

Zakładanie bloga

Do założenia bloga potrzebny jest adres e-mail, pomysł na adres bloga i hasło. Dotychczas zakładanie bloga było możliwe tylko wówczas, gdy użytkownik posiadał konto pocztowe Wirtualnej Polski. Teraz wystarczy mieć jakikolwiek adres poczty elektronicznej.

Nie ma ograniczenia liczby znaków adresu bloga, jednak lepiej, by nie był zbyt długi i trudny do zapamiętania. Hasło powinno składać się z co najmniej 6 znaków. Musi zawierać przynajmniej jedną cyfrę i nie może składać się z polskich znaków.

Jeśli użytkownik nie ma ukończonego 13 roku życiu, wymagana jest zgoda i adres e-mail opiekuna prawnego.

Po wypełnieniu i zaznaczeniu wszystkich niezbędnych pól, należy zaakceptować Regulamin serwisu, a następnie przepisać kod z obrazka i kliknąć w przycisk "załóż bloga" znajdujący się na końcu formularza zakładania bloga. Wówczas, na podany adres e-mail zostanie wysłany link aktywacyjny, który należy kliknąć. Klikając link aktywacyjny, zostaniesz przeniesiony do okna logowania z informacją o poprawnym aktywowaniu konta.

Logowanie do serwisu

W celu zalogowania się do serwisu, należy wpisać adres e-mail podany przy zakładaniu konta w serwisie Bloog.pl, oraz hasło. Jeżeli wprowadzone dane są prawidłowe, po kliknięciu przycisku "zaloguj", zostaniesz przeniesiony do panelu administracyjnego bloga.

Panel administracyjny

Panel administracyjny bloga jest bardzo prosty w obsłudze. Z jego głównego widoku, wyświetlanego od razu po zalogowaniu, można przejść bezpośrednio do funkcjonalności najczęściej używanych przez użytkowników serwisu: dodawania nowego wpisu, dodawania materiałów multimedialnych oraz do przeglądania komentarzy. Prezentowane są również na nim główne statystyki bloga.

Po lewej stronie znajduje się uporządkowane menu, ułatwiające poruszanie się po panelu administracyjnym bloga i dotarcie do innych, niż prezentowane na widoku głównym, funkcjonalności.

Menu

Wpisy

Nowy wpis

W tym oknie możesz zredagować materiał, który ma pojawić się na twoim blogu. Widok składa się z następujących pól i elementów:

  • Tytuł wpisu - pole wymagane, dopuszczalna ilość znaków - 90.
  • Zajawka wpisu - pole wymagane. Treści wprowadzone w tym oknie pojawią się na blogu pod tytułem wpisu. Po wejściu w treść wpisu, zajawka nie będzie już widoczna. Dopuszczalna ilość znaków zajawki - 400.
  • Treść wpisu - pole, w którym należy wprowadzić właściwą treść wpisu - tekst, foto, video. W tym miejscu masz do dyspozycji prosty edytor tekstu, zawierający wszystkie niezbędne narzędzia do pracy z tekstem. Opcjonalnie widoczna jest tylko pojedyncza belka z najważniejszymi narzędziami.
    Aby otrzymać dostęp do większej ilości narzędzi, należy kliknąć w ikonkę znajdującą się po prawej stronie belki. Aby zwinąć dodatkowe opcje - należy powtórzyć czynność.
    Podczas redagowania materiału, co 1,5 minuty, odbywa się autozapisywanie treści. Autozapis jest mechanizmem pozwalającym na odzyskanie niezapisanych danych podczas edycji, która może zostać przerwana np. na skutek awarii przeglądarki, wyłączenie zasilania, błąd serwisu etc. Data ostatniego autozapisu jest prezentowana na widoku nowego i edytowanego wpisu.
  • Zapisz jako ukryty - użycie tego przycisku skutkuje zapisaniem wpisu na liście wpisów, ale bez jego publikacji na blogu. Zapisany w ten sposób wpis jest widoczny wyłącznie z poziomu panelu administracyjnego. Po kliknięciu w tę opcję pozostaniesz na widoku edytora. Informacja o poprawnym zapisaniu pojawi się nad przyciskiem "zapisz jako ukryty".
  • Podgląd - użycie tego przycisku pozwala na sprawdzenie jak będzie wyglądał wpis po opublikowaniu go na blogu. Użycie podglądu nie skutkuje publikacją wpisu na blogu, ani zapisaniem wpisu jako ukryty.
  • Opublikuj - użycie tego przycisku skutkuje publikacją wpisu na stronie głównej bloga. Po jego naciśnięciu zostaniesz przeniesiony na listę wpisów w twoim panelu administracyjnym.
  • Wpis zawiera treści dla dorosłych - zaznaczenie tego pola jest równoznaczne z nałożeniem na wpis filtru dla dorosłych. Zamiast treści pod tytułem wpisu, na blogu pojawi się informacja "Treść wpisu jest przeznaczona dla osób pełnoletnich" oraz aktywny link "Pokaż treść wpisu". Po kliknięciu w "Pokaż treść wpisu" otrzymasz komunikat wymagający potwierdzenia pełnoletności. Jeśli nie masz ukończonych 18 lat, musisz skorzystać z linku "powrót" przenoszącego do poprzedniej strony. Jeśli jesteś osobą pełnoletnią, możesz kliknąć w przycisk "Ok, wchodzę", który przekieruje cię do pełnej treści wpisu.
  • Kategorie - są ustalane przez ciebie poprzez kliknięcie przycisku "dodaj kategorię". Zaznaczenie checkboxa przy odpowiedniej kategorii sprawi, że tworzony wpis zostanie do niej przypisany. Jeżeli nie przypiszesz wpisu do żadnej z kategorii będzie on widoczny wyłącznie w kategorii "wszystkie". Lista kategorii jest również widoczna na głównej stronie bloga, ale możesz ją ukryć w każdej chwili.
  • Tagi - to słowa kluczowe, dzięki którym blog będzie lepiej indeksowany przez wyszukiwarki takie, jak Google. Słowa kluczowe lub frazy zawsze oddzielaj przecinkami. Dodane tagi będą się pojawiały w boksach pod polem dodawania tagów.
Lista wpisów

W oknie listy wpisów prezentowane są wszystkie twoje wpisy - opublikowane i nieopublikowane (ukryte lub zapisane). W tym miejscu możesz zarządzać wpisami i wykonać na nich takie akcje, jak:

  • edytowanie - zostaniesz przeniesiony do widoku edycji wpisu,
  • ukrywanie - opublikowany wpis zniknie z bloga, ale ciągle będzie widoczny w panelu administracyjnym,
  • usuwanie - wpis zniknie z bloga i z listy w panelu administracyjnym,

lub jeśli wpis został zapisany jako szkic, możesz go publikować go na blogu.

Możesz również wybrać ile wpisów (5, 10, 20, 50) ma być wyświetlanych na jednej stronie w panelu administracyjnym. To ustawienie zostanie zapamiętane.

Kategorie

W tym miejscu możesz zarządzać kategoriami tematycznymi wpisów. Możesz je dodawać, edytować i usuwać. Kategorie wpisów są widoczne również na głównej stronie bloga - w kolejności alfabetycznej. Aby przypisać tekst do danej kategorii należy zaznaczyć odpowiedni checkbox w oknie edycji/dodawania wpisu. Jeżeli nie przypiszesz wpisu do żadnej z kategorii, będzie on widoczny wyłącznie w kategorii "wszystkie". Nazwa kategorii może zawierać maksymalnie 36 znaków.

Komentarze

W tym miejscu możesz zarządzać komentarzami pozostawionymi pod twoimi wpisami przez czytelników. To od ciebie zależy, czy wpisy będzie można w ogóle komentować, kto będzie mógł to robić i które opinie pojawią się na blogu. Aby wybrać odpowiednie opcje, należy przejść z menu znajdującego się po lewej stronie okna w ustawienia, a następnie wybrać "ogólne".

Opcje umożliwiające komentowanie przez wszystkich odwiedzających oraz pojawianie się na blogu wszystkich dodanych komentarzy, są ustawione domyślnie dla każdego użytkownika serwisu. Aby to zmienić, należy wybrać inną z dostępnych opcji, a następnie zapisać zmiany. Jeżeli wybierzesz opcję dodawania komentarzy przez "zalogowanych" - komentować twoje wpisy będą mogły wyłącznie osoby zalogowane w serwisie Bloog.pl. Wybranie opcji "nie można komentować" ukryje pole dodawania komentarzy na blogu.

Jeśli dla widoczności komentarzy wybierzesz opcję "tylko zaakceptowane" - na blogu pojawią się tylko te opinie zatwierdzone przez ciebie. Aby zaakceptować wybrane komentarze, należy przejść do widoku z listą komentarzy.

Lista komentarzy umożliwia ci:

  • usuwanie komentarzy - przycisk "usuń"
  • akceptowanie komentarzy - przycisk "zatwierdź" (jeżeli wcześniej wybrano odpowiednią opcję)

oraz blokowanie adresu IP - przycisk "zbanuj IP". Ta opcja jest przydatna zwłaszcza wtedy, gdy chcesz zablokować osoby, od których nie chcesz dostawać komentarzy. Zbanowane adresy IP pojawią się na liście, którą możesz edytować klikając link znajdujący się po prawej stronie nad listą wszystkich komentarzy.

Strona statyczna

Strona statyczna jest pewnego rodzaju wizytówką. Możesz na niej zamieścić informacje o sobie, wstawić swoje zdjęcie itp. Widok tworzenia strony statycznej bliźniaczo przypomina widok dodawania wpisu, jednak nie zawiera takich elementów, jak kategorie czy przyciski "ukryj" i "zapisz jako ukryty". Inne funkcjonalności działają identycznie, jak te na widoku dodawania wpisu.

Zajawka ze strony statycznej prezentowana jest na stronie głównej bloga. Klikając w nią, odwiedzający blog przechodzi do pełnej wersji strony statycznej. Dopuszczalna liczba znaków w zajawce - 200. W odróżnieniu do wpisu, zdjęcie dodane do strony statycznej nie będzie prezentowane w zajawce na blogu.

Na opublikowanej stronie statycznej nie jest widoczna data publikacji. Przy tworzeniu lub edycji strony statycznej, podobnie jak w przypadku tworzenia wpisu na bloga, występuje autozapis, ale nie pojawia się informacja o statusie strony, data publikacji i zapisaniu jej treści.

Multimedia

To miejsce, gdzie dodawane są pliki multimedialne - foto i video, które później możesz wykorzystać we wpisach. Oczywiście, dodawać pliki multimedialne możesz również z poziomu edytora tekstu, znajdującego się w widoku dodawania wpisu. Zrobisz to wykorzystując zaznaczone poniżej ikonki.

Multimedia możesz dodawać na dwa sposoby:

  • klikając przycisk "Wybierz multimedia z dysku" - w otwartym oknie wybierasz ze swojego dysku interesujące cię pliki. Jednorazowo możesz zaznaczyć więcej, niż jeden plik zaznaczając inne z przytrzymanym klawiszem Shift lub Ctrl;
  • używając metody "drag&drop" - plik z pulpitu twojego komputera należy przeciągnąć do okna multimediów, a następnie upuścić. Jednorazowo możesz przenieść więcej, niż jeden plik.

Serwis Bloog.pl obsługuje następujące formaty plików multimedialnych:

  • foto m.in.: jpg, jpeg, tif, gif, bmp, png
  • video m.in.: avi, mov, 3gp, 3gpp, mpg, peg, flv, wmv, wmv1, wmv2, wmv3, asf, mkv, divx, xvi
  • audio m.in.: aac, mp2, mp3, mp4, wa, aiff

Jeżeli dodasz pliki w formatach nieobsługiwanych przez serwis, zostanie wyświetlony komunikat błędu z linkiem kierującym do informacji o obsługiwanych formatach plików.

Aby zobaczyć wszystkie informacje dotyczące pliku, usunąć go lub edytować jego nazwę, należy kliknąć miniaturę. Wówczas na warstwie pojawi się jego podgląd, a wspomniane opcje będą dostępne.

Statystyki

W widoku statystyk prezentowane są podstawowe statystyki twojego bloga. Liczba odsłon i liczba komentarzy prezentowana jest w zestawieniu dziennym, tygodniowym i miesięcznym. Mniejsze liczby pokazują przyrost (kolor zielony) lub spadek (kolor czerwony) odwiedzin bloga i dodanych komentarzy. Całkowitą liczbę wejść na bloga, pokazuje licznik odwiedzin na głównej stronie twojego bloga.

Aby mieć dostęp do szczegółowych, bardziej rozbudowanych statystyk bloga, należy wygenerować ID darmowego narzędzia Google Analytics, a następnie wkleić go w specjalne pole, znajdujące się na widoku statystyk w panelu administracyjnym. Szczegółowe informacje dotyczące obsługi Google Analytics i wykorzystania go w serwisie Bloog.pl, dostępne są pod tym linkiem.

Ustawienia

Ogólne

W ustawieniach ogólnych bloga możesz edytować takie elementy jak:

  • Adres e-mail - kiedy tylko chcesz, możesz zmienić adres e-mail, na którym założyłeś konto w serwisie Bloog.pl. Zmiana adresu nie wymaga zmiany hasła. Po zmianie adresu e-mail musisz go potwierdzić klikając link aktywacyjny, który zostanie wysłany na nowy adres. Adres e-mail można zmieniać wielokrotnie.
  • Hasło - możesz je zmienić w każdej chwili. Zmiana hasła na nowe wymaga również podania starego hasła. Nie zapomnij zapisać zmian. Hasło powinno zawierać co najmniej 6 znaków, w tym przynajmniej 1 cyfrę. Nie może zawierać polskich znaków.
  • Tytuł bloga - nazwa twojego bloga wyświetlana w nagłówku strony głównej bloga
  • Adres bloga - możesz zmienić adres subdomeny twojego bloga np. z test190.bloog.pl na test200.bloog.pl. System poinformuje cię o dostępności wpisanego przez ciebie adresu.
  • Kategoria bloga - kategoria tematyczna, do której blog będzie przypisany w katalogu. Może być zmieniana dowolną ilość razy, jednak zawsze możesz wybrać tylko jedną z listy dostępnych kategorii.
  • Komentować mogą - zarządzanie komentarzami pod wpisami. 3 opcje do wyboru
    • Wszyscy - komentować wpisy na blogu mogą wszyscy odwiedzający
    • Zalogowani - komentować wpisy na blogu mogą wyłącznie użytkownicy zalogowani w serwisie Bloog.pl
    • Nie można komentować - zupełne wyłączenie możliwości dodawania komentarzy
  • Widoczne komentarze - zarządzanie komentarzami wyświetlanymi pod wpisami. 2 opcje do wyboru
    • Wszystkie - widoczne będą wszystkie komentarze pozostawione przez odwiedzających blog
    • Tylko zaakceptowane - wyświetlane będą wyłącznie komentarze zatwierdzone przez autora bloga. Aby zatwierdzić komentarze należy wybrać z menu pozycję komentarze, a następnie zatwierdzić wybrane na liście komentarze
  • Strefa czasowa - możesz wybrać odpowiednią dla miejsca twojego zamieszkania strefę czasową.
  • Usuń blog - użycie tego przycisku skutkuje całkowitym usunięciem bloga lub konta z serwisu. Usunięcie konta lub bloga jest nieodwracalne!
    Po naciśnięciu elementu "usuń blog" pojawi się okno z dostępnymi następującymi opcjami
    • usuń - usuwanie tylko jednego bloga z jego danymi; konto pozostaje w serwisie
    • usuń konto - usuwanie całego konta z serwisu, ze wszystkimi blogami, blogami współtworzonym i danymi. Po usunięciu konta możliwa jest tylko ponowna rejestracja, jednak e-mail podany przy rejestracji usuniętego już konta nie może być wykorzystany ponownie
    • anuluj - przycisk zamyka okno usuwania bloga - blog i konto zostają nienaruszone

Wszystkie zmiany dokonywane na widoku ustawień ogólnych muszą być zapisane poprzez kliknięcie przycisku "zapisz" znajdującego się na dole strony.

Autorzy (blog współtworzony)

Jeżeli tylko chcesz, możesz zaprosić swoich znajomych do wspólnego prowadzenia bloga. Aby to zrobić, wpisz i zatwierdź pojedyncze adresy e-mail w widoku ustawienia/autorzy. Wówczas zostanie do nich wysłane zaproszenie do współtworzenia bloga, zawierające link aktywacyjny i wszelkie potrzebne instrukcje. Adresy osób, do których wysłałeś zaproszenie do współtworzenia bloga, będą widoczne na liście na tym samym widoku. Jeśli chcesz odebrać danej osobie uprawnienia do współtworzenia bloga, kliknij w link "usuń" znajdujący się obok adresu e-mail tej osoby. Pamiętaj, że liczba osób współtworzących bloga nie może być większa, niż 10.

Osoby współtworzące, po zaakceptowaniu zaproszenia posiadają domyślny zakres uprawnień o nazwie "Gość". Użytkownicy z tymi uprawnieniami mogą:

  • Dodawać/edytować/usuwać wpisy
  • Publikować/ukrywać wpisy
  • Zarządzać komentarzami
  • Dodawać/edytować/usuwać pliki

Autor bloga może zmienić zakres uprawnień współautorowi z "Gość" na inny - "Administrator".
Użytkownik z takimi uprawnieniami wykonuje wszystkie operacje ujęte w "Gościu", ale może także: -

  • Modyfikować parametry blooga łącznie z adresem
  • Modyfikować szablon blooga
  • Dodawać/edytować/usuwać kategorii wpisów
  • Blokować/odblokowywać użytkowników
  • Edytować uprawnień współautorów - bez usuwania uprawnień na stałe

Wygląd

Tu możesz zarządzać wyglądem swojego bloga. Do wyboru masz 16 szablonów z trzema różnymi typami układu strony:

  • Klasyczny - podział dwukolumnowy na wpisy i widgety - ten szablon ustawiony jest dla wszystkich użytkowników domyślnie
  • Tablica - wpisy prezentowane są w formie kafelków
  • Timeline - wpisy prezentowane są w formie osi czasu

Aby wybrać szablon, kliknij w jego miniaturę, a następnie potwierdź swój wybór, klikając w przycisk "wybierz".

Potwierdzając wybór nowego szablonu, twój blog automatycznie zmieni wygląd. Wszystkie zmiany wyglądu dokonane na poprzednim szablonie zostaną usunięte. Jeśli chcesz powrócić do wcześniejszej wersji szablonu, przed wyborem nowego szablonu należy utworzyć kopię zapasową wyglądu bloga. W tym celu, kliknij w link "utwórz kopię zapasową" znajdującą się na widoku ustawienia/wygląd.

Tworzenie kopii zapasowej szablonu jest zalecane przed każdą edycją szablonu. Posiadając zapisaną na serwerze kopię, możesz z łatwością przywrócić stary wygląd bloga. Pamiętaj, że możliwe jest zapisanie tylko jednej kopii zapasowej dla jednego bloga. Następna tworzona kopia zapasowa będzie nadpisywała poprzednią. Aby przywrócić zapisaną kopię zapasową kliknij link "przywróć kopię zapasową" znajdujący się na widoku ustawienia/wygląd. W ten sposób powrócisz do wyglądu szablonu sprzed edycji.

Aby dostosować bloga do swoich potrzeb, możesz edytować każdy szablon według własnego uznania. By to zrobić, kliknij w przycisk "edytuj szablon" znajdujący się na widoku ustawienia/wygląd. Zostaniesz przeniesiony do widoku edycji, gdzie będziesz mógł edytować wszystkie główne elementy swojego bloga - nagłówek, tło nagłówka, tło bloga, wygląd wpisów oraz widgety. Podgląd zmian w szablonie odbywa się w czasie rzeczywistym. Na podglądzie prezentowana jest tylko strona główna bloga autora. Nie zawiera ona żadnych elementów klikalnych. Podgląd stanowi tylko prezentację wizualną wprowadzanych zmian w szablonie.

W edycji szablonu możesz również zarządzać kolejnością wyświetlania widgetów oraz decydować o ich widoczności.

Aby uwidocznić lub ukryć widget, należy zaznaczyć lub odznaczyć znajdujący się obok niego checkbox. Zmieniać kolejność wyświetlania widgetów na liście możesz na dwa sposoby:

  1. Najedź kursorem myszy na dany widget i klikając w strzałki, które pojawiły się po najechaniu na niego, przemieszczaj go w górę lub w dół.
  2. Chwyć wybrany widget, a następnie przyciskając lewy klawisz myszy, przesuwaj go w górę lub w dół listy.

Widgety takie, jak wyszukiwarka, subskrypcja i licznik są elementami stałymi. Można je wyłączyć, jednak nie można zmienić miejsca ich wyświetlania.

Możesz również zapisać własny skrypt w formie widgetu, który będzie widoczny na blogu. W tym celu kliknij link "edytuj" znajdujący się obok widgetu "własny skrypt", a następnie w wyświetlonym oknie wklej odpowiedni kod skryptu. Twój widget pojawi się na podglądzie, ale na blogu pojawi się dopiero po zapisaniu zmian klikając przycisk "Zapisz" znajdujący się u góry i na dole okna edycji.

Dostępna jest również zaawansowana edycja szablonu bloga, która wymaga znajomości kodu CSS. Aby przejść do edycji kodu CSS należy kliknąć przycisk "edytuj css" znajdujący się na dole widoku w kategorii "zaawansowane".

Aby dokonane zmiany pojawiły się na blogu, należy je zapisać klikając przycisk "Zapisz" znajdujący się u góry i na dole strony. Jeśli nie chcesz, by zmiany zostały zapisane, należy kliknąć przycisk "Powrót", a następnie "Nie, wyjdź".

Wybranie przycisku "Tak, zapisz" spowoduje zapisanie dokonanych zmian.