Przeglądaj

Przemyślany visual merchandising, czyli skuteczna sprzedaż dzięki materiałom POS

Nasycony rynek retail oraz duże zagęszczenie przestrzeni publicznej galeriami handlowymi sprawia, że konkurencyjność na rynku handlu detalicznego stoi na bardzo wysokim poziomie. Konsumenci mogą do woli wybierać spośród ogromu dostępnych produktów zarówno na rynku tradycyjnym, jak i e-commerce. Dlatego też w dobie tak rozwiniętego handlu, niezwykle trudno zdobyć uwagę i zainteresowanie konsumentów oraz nakłonić ich do impulsywnych zakupów. Stosowanie zaawansowanych i nowoczesnych technik marketingowo-handlowych jest obecnie absolutną koniecznością, by przetrwać na tak niegościnnym rynku. Zbiór tych technik definiuje się jako visual merchandising.

Czym jest visual merchandising i dlaczego jest tak pożądany?

Visual merchandising (ang. sprzedaż wizualna) to termin określający zbiór działań, rozwiązań i materiałów, które umożliwiają zagospodarowanie przestrzeni oraz witryn sklepowych w taki sposób, by ta generowała możliwie jak największy ruch oraz konwersję w punkcie sprzedaży. Jeszcze kilka lat temu klientom wystarczały odpowiednio zatowarowane półki sklepowe, by ochoczo wydawali swoje pieniądze. Obecnie konsumenci wymagają o wiele więcej, a właściciele i menadżerowie punktów sprzedaży stacjonarnej muszą się sporo namęczyć, by skłonić konsumentów do zakupów.

Visual merchandising nawiguje klienta po sklepie, naprowadza go, ułatwia zorientowanie się w sklepowej przestrzeni oraz zachęca do zrobienia zakupów.

Możliwe jest to do osiągnięcia dzięki stworzeniu odpowiedniej, przyjaznej dla klienta atmosfery w sklepie poprzez m.in.: zastosowanie aromatyzerów dbających o przyjemny zapach, stworzenie przyciągających i intrygujących scen świetlnych, puszczenie relaksującej i wzmagającej chęć zakupów muzyki, czy strategiczne eksponowanie towaru na sklepowych półkach. Jednym z podstawowych działań marketingu wizualnego jest odpowiednie wykorzystywanie materiałów reklamowych wspomagających sprzedaż – tzw. materiałów POS.

Kampania POS, czyli jak poprawić konwersję w sklepie za pomocą materiałów wspierających sprzedaż

Materiały POS (Point of Sale Materials) to produkty wspierające sprzedaż w punkcie handlowym. Obecnie na rynku istnieje wiele różnorodnych wykorzystywanych materiałów POS. Można podzielić je na produkty umieszczane na sklepowych ladach, podłogach, półkach, na te podwieszane na suficie, mocowane na ścianach, czy na inne materiały reklamowe. Do kluczowych zalet materiałów POS należy zaliczyć fakt, że skutecznie stymulują one klientów do podejmowania impulsowych decyzji zakupowych, co świadczy o ich skuteczności. Poza tym materiały POS to idealny sposób reklamy oraz rozwijania wizerunku sklepu lub producenta sprzedawanych w nim produktów.

Podczas planowania kampanii marketingowej w sklepach, w której wykorzystane będą materiały POS, należy mieć na uwadze, że prawidłowy dobór oraz rozmieszczenie materiałów wspierających sprzedaż to wielopoziomowy i dość złożony projekt, który wymaga odpowiedniej wiedzy i doświadczenia na rynku retail. Kampania POS powinna być przeprowadzona w taki sposób, by użyte materiały POS współgrały ze sobą, z wystrojem punktu handlowego oraz z wizerunkiem firmy i jednocześnie były przyjazne dla konsumentów. Tylko wtedy kampania pozwoli osiągnąć zadowalające efekty, jakimi jest wzrost konwersji oraz poprawa wyników sprzedaży. W jaki sposób zorganizować dobrą kampanię POS?

Kilka zasad tworzenia kampanii POS w punkcie handlowym

Najważniejszą zasadą realizacji skutecznej kampanii visual merchandisingu opartej na wykorzystaniu materiałów POS jest wytworzenie prostego i klarownego komunikatu do konsumentów, który z łatwością dotrze do ich świadomości, będzie całkowicie zrozumiały i zachęci do zakupów.

Nieoceniona rola pracowników

Nie należy zapominać o niezwykle ważnej roli dobrze przeszkolonego personelu. To na pracownikach punktu handlowego spoczywa powodzenie całej akcji handlowej. Dlatego też warto zawczasu zadbać o ich prawidłowe przeszkolenie oraz dobór. Uprzejmość, dobry kontakt z klientem oraz nakierowywanie go i współdziałanie z rozlokowanymi materiałami POS zmaksymalizuje efekty i zadba o doskonały wizerunek firmy.

Odpowiednie zatowarowanie punktu handlowego

Planując kampanię POS, należy mieć na uwadze wzmożone zainteresowanie oferowanym towarem. Nie ma nic gorszego niż braki na półkach w trakcie trwania akcji handlowej. Dlatego też przed rozpoczęciem kampanii VM, należy koniecznie odpowiednio zatowarować punkt handlowy. Nieograniczona ilość produktów pozwoli spełnić wszelkie potrzeby zakupowe konsumentów, jednocześnie nie obniżając potencjału kampanii visual merchandisingowej z wykorzystaniem materiałów POS.

Wzajemne współgranie materiałów POS

Niezwykle istotne jest, by materiały POS w obrębie sprzedażowej przestrzeni współgrały ze sobą pod względem wystosowywanego przekazu. Konieczne wydaje się dopasowanie materiałów POS w taki sposób, by przekaz ten był precyzyjnie stargetowany oraz jasny. Tylko wtedy kampania będzie w stanie odnieść sukces. Podczas planowania kampanii visual merchandisingowej, warto postawić na sprawdzone materiały wspierające sprzedaż – np. artykuły POS firmy Canvas (dostępne pod adresem: http://canvas.pl/projekt-produkcja/pos-multimedialny/).