Przeglądaj

Najlepsze kreacje/kampanie reklamowe 2018

Co roku na świecie powstają tysiące kampanii reklamowych i kreacji wizualnych. Część z nich przechodzi bez większego echa, o niektórych zapominamy jeszcze zanim zdążymy je zapamiętać, niektóre trafiają w pewne nisze i stają się popularne w wąskich kręgach pasjonatów, są jednak też takie, które przekraczają granice lokalności, trafiają do szerszej grupy odbiorców i zostają z nami na dłużej.

Poniżej znajduje się zestawienie 10 z najciekawszych i najbardziej popularnych spotów i akcji reklamowych z roku 2018. Czy któreś z nich przetrwają próbę czasu i będziemy o nich pamiętali choćby jeszcze za rok, to się okaże już za kilkanaście miesięcy.

Asystenci głosowi / asystentki głosowe

Nowoczesne technologie wkraczają na salony. Ponieważ rozwój asystentów głosowych (wykorzystujących najnowsze zdobycze z dziedziny sztucznej inteligencji i uczenia maszynowego) pozwala na coraz łatwiejsze ich używanie i daje coraz więcej możliwości, największe firmy z branży coraz intensywniej zaczynają reklamować swoich głosowych asystentów.

Reklamy asystentów głosowych były w tym roku jednymi z najczęściej oglądanych reklam w serwisie YouTube. Poniżej reklamy asystentów od Apple’a, Amazona i Samsunga.

Apple: 16 milionów wyświetleń

https://www.youtube.com/watch?v=305ryPvU6A8

Reklamę HomePod (z Siri) od Apple można określić jako swego rodzaju diagnozę naszych czasów.

Z jednej strony jest bardzo pozytywna – jest ona ciekawa pod względem zastosowanych efektów wizualnych, pokazuje jak kreatywne jest nasze społeczeństwo.

Z drugiej strony jest bardzo smutna – pokazuje jeden z trendów społecznych początku XXI wieku, czyli coraz większą samotność młodych ludzi żyjących w wielkich miastach w małych ciasnych mieszkaniach, dla których to ludzi kontakt z asystentem głosowym może (oby nie) stać się najbardziej kolorowym momentem w czasie dnia.

Amazon: 49 milionów wyświetleń

https://www.youtube.com/watch?v=J6-8DQALGt4

‘Alexa has lost her voice’ to z kolei reklama asystentki Amazona – Alexy, czyli interesująca analiza sytuacji, w której ze względu na usterkę technologiczną będziemy skazani na korzystanie z pomocy celebrytów w naszych codziennych czynnościach.

Reklama ciekawie pokazuje nasze społeczeństwo, które z jednej strony coraz częściej korzysta z nowoczesnych technologii do poszukiwania w sieci wiedzy książkowej, informacji o przepisach kulinarnych, czy pomocy w wyborze nastrojowej muzyki, a z drugiej fascynuje się życiem celebrytów i w różnych sytuacjach słucha porad tych właśnie celebrytów.

Reklama pojawiła się podczas SuperBowl, czyli jednego z największych wydarzeń sportowych w USA. W reklamie wystąpili: Jeff Bezos – szef Amazona (aktualnie najbogatszy człowiek na świecie), Gordon Ramsey (kucharz), Cardi B (piosenkarka), Rebel Wilson (aktorka) i Anthony Hopkins (choćby dla jego kreacji warto zobaczyć tę reklamę).

Samsung: 200 milionów wyświetleń

https://www.youtube.com/watch?v=5OhJ00an0mI

Reklama asystenta głosowego Samsunga – Bixby – zyskała ponad 200 milionów wyświetleń. Reklama ta została stworzona dla Samsung India we współpracy z fundacją Asha Ek Hope.

Reklama ta zainspirowana została prawdziwą historią pacjentki cierpiącej na MND/ALS (choroba neurodegeneracyjna), która powoli traci swój głos.

W tym przypadku technologia zostaje wykorzystana do zachowania głosu pacjentki i wykorzystanie tego zapisanego głosu do stworzenia spersonalizowanej asystentki głosowej (więcej: https://www.samsung.com/in/microsite/voice-forever/).

Reklama ta pokazuje jak nowoczesne technologie mogą nam i naszym bliskim pomóc w trudnych życiowych sytuacjach.

Polityka i nierówności społeczne w reklamach

Zain: 20 milionów wyświetleń

https://www.youtube.com/watch?v=JIJB7cv97Dg

Zain Group to telekomunikacyjna firma z główną siedzibą w Kuwejcie. Jej reklama z 2018 roku przygotowana w formie teledysku została wyświetlona w serwisie YouTube ponad 20 milionów razy.

W swojej reklamie (Zain Ramadan 2018 Commercial) odwołuje się do religii i polityki. W filmie pokazane są sobowtóry prezydentów i najważniejszych osób z: USA, Rosji, Francji, Niemiec, Korei Północnej, etc., problem Palestyny i Izraela, problemy Islamu, problem wojny i emigracji.

Zdecydowanie jest to jedna z najbardziej politycznie i społecznie zaangażowanych reklam (o ile jeszcze można to tylko jako reklamę rozpatrywać) tego roku.

Nike: 27 milionów wyświetleń

https://www.youtube.com/watch?v=Fq2CvmgoO7I

2018 rok to także wielkie wydarzenia sportowe i ciekawe sportowe reklamy. Jedną z najciekawszych i najbardziej kontrowersyjnych sportowych kampanii reklamowych była kampania przygotowana przez Nike.

W reklamie, którą możemy zobaczyć w serwisie YouTube: Dream Crazy, Nike stawia na prawdziwe historie i 2 minuty motywacyjnego zastrzyku lepsze od niektórych 2-godzinnych wykładów. Reklama pokazuje, że bez względu na kolor skóry, wyznanie, sprawność (niepełnosprawność), miejsce urodzenia, etc., możemy marzyć i spełniać swoje marzenia. W reklamie występują: Nyjah Huston, Isaiah Bird, Zeina Nassar, Kai Lenny, Megan Blunk, Eliud Kipchoge, Alicia Woolcott, Charlie Jabaley, Lacey Baker, Alphonso Davies, LeBron James, Shaquem Griffin, Serena Williams, amerykańska żeńska drużyna piłki nożnej oraz człowiek, który stał się symbolem tej kampanii – Colin Kaepernick.

Kluczowym, kontrowersyjnym elementem całej kampanii (i w tym tej reklamy) jest występujący w niej właśnie Colin Kaepernick, czyli zawodnik NFL, który w 2016 roku ukląkł podczas grania hymnu narodowego przed meczem, w którym występował. Zrobił to w proteście przeciw brutalności policji i nierównościom rasowym.

Wielu Amerykanów uznało jego zachowanie za obrazę symbolów narodowych, wielu jednak zainspirowało do walki o istotne wartości nawet gdy wiąże się to z bardzo wysokim kosztem osobistym. Od tego czasu Colin jest bardzo kontrowersyjną postacią.

Po jego występie w kampanii Nike, wiele osób postanowiło pokazać, że rezygnuje z produktów Nike i wrzuciło na YouTube filmiki pokazujące jak np. palą buty Nike. Wielu jednak wyraziło swoje poparcie dla Colina.

Nike nie zrezygnował z Colina pomimo kontrowersyjnych akcji klientów a hasłem przewodnim całej tegorocznej kampanii zorganizowanej w 30-lecie kampanii „Just do it” stały się umieszczone wcześniej przez Colina na Twitterze słowa: „Believe in something. Even if it means sacrificing everything.” https://twitter.com/Kaepernick7/status/1036695513251434498

Pomimo bojkotu marki przez niektórych, wydaje się, że Nike zyskał na takiej formie promocji.

New York Times: 37 milionów wyświetleń

https://www.youtube.com/watch?v=yqikYLkF4jU

Reklama New York Timesa jest zdecydowanie najprostszą pod względem wizualnym, zaangażowanych środków, muzyki, etc. Jednocześnie jest to reklama, która została wyświetlona w serwisie YouTube ponad 37 milionów razy.

To co istotne w tej reklamie to treść przedstawiona w tej bardzo prostej formie. Jak widać, nawet tak proste reklamy mogą być bardzo skutecznym narzędziem promocyjnym.

Kluczowym powodem tak dużej popularności tej reklamy jest właśnie jej treść, która dotyczy bardzo ważnych aktualnie tematów – prawdy oraz różnic międzypłciowych.

Motoryzacja

Rynek motoryzacyjny w tym roku także może poszczycić się kilkoma interesującymi reklamami. W kilku z najlepszych i najbardziej popularnych widzimy przyszłość, przeszłość oraz teraźniejszość.

KIA: 17 milionów wyświetleń

https://www.youtube.com/watch?v=0YVbVXOjJv4

Reklama ta skierowana jest zarówno do młodszych jak i starszych fanów motoryzacji i muzyki, którzy być może skuszą się na najnowszą Kię Stinger.

Jest to reklama z cyklu takich, w których podróżujemy w czasie. W reklamie tej Steven Tyler (Aerosmith) siada za kółkiem nowego modelu KIA na torze wyścigowym i się zaczyna…

W reklamie oprócz Tylera występuje Emerson Fittipaldi, równie wiekowy jak wokalista Aerosmith, dwukrotny mistrz Formuły 1 z sezonów 1972 i 1974.

Jak widać, KIA postawiła na sprawdzonych mistrzów dla promocji swojego samochodu i wygrała.

Fiat: 28 milionów wyświetleń

https://www.youtube.com/watch?v=yCuBSRfuHoc

Reklama Fiata to również reklama, która przenosi nas w przeszłość i na pewno wzbudzi uśmiech na twarzach fanów serii „Powrót do przyszłości”.

Reklama ciekawie pokazuje najnowsze osiągnięcia technologiczne w dziedzinie motoryzacyjnej. Najprawdopodobniej to jednak właśnie wykorzystanie muzyki, fabuły oraz postaci z filmów o Marty’m McFly sprawiły, że reklamę obejrzało prawie 30 milionów osób.

Najwyraźniej odwołanie się do klasyki opłaciło się producentom Fiata.

Honda: 53 miliony wyświetleń

https://www.youtube.com/watch?v=2Eak9-SJ-kI

I trzecia bardzo ciekawa reklama motoryzacyjna tego roku – reklama Hondy. Tym razem nie jest to reklama samochodu, a reklama motorów, skuterów oraz czegoś więcej. Reklama ta pokazuje bowiem, że nie tylko produkt końcowy jest ważny, ale także ludzie, którzy przyczyniają się do jego stworzenia, ludzie pracujący w serwisie, sprzedaży, etc.

Bardzo interesującym elementem tej reklamy jest jej piosenka przewodnia i sposób jej wykonania.

Kosmiczna akcja promocyjna

https://www.youtube.com/watch?v=A0FZIwabctw

Ostatnia akcja promocyjna, którą koniecznie należy wspomnieć mówiąc o roku 2018, która w 2018 roku była zdecydowanie promocją najwyższych lotów jest akcja Tesli.

Całe przedsięwzięcie utrzymywane było w tajemnicy do ostatniej chwili, a po akcji zyskało bardzo duży rozgłos, owocując wieloma memami, filmikami na YouTube, informacjami prasowymi, etc.

A konkretniej, akcją tą było wysłanie samochodu marki Tesla w kosmos. W lutym 2018 podczas testu najnowszej rakiety firmy SpaceX (Falcon Heavy), rakiety, która ma pomóc ludziom w podróży na Marsa, w kosmos wysłana została Tesla Roadster (prywatne auto założyciela Tesli i SpaceX: Elona Muska). W ten sposób auto to stało się pierwszym autem w kosmosie.

W samochodzie podczas jego wystrzeliwania z pokładu rakiety znajdował się manekin, który dostał przydomek ‘Starman’, a podczas akcji w tle puszczona została piosenka „Starman” Davida Bowie.

Niewątpliwie, ta kosmiczna odsłona kampanii reklamowej Tesli pozostanie w pamięci ludzi na długo. A może i nie tylko ludzi…