Browse By

Jak przeprowadzić badanie ankietowe online bez własnej bazy respondentów?

Badania ankietowe są skarbnicą wiedzy nie tylko dla naukowców, ale również przedsiębiorców. Realizacja badania może jednak przysporzyć pewnych problemów od stworzenia ankiety po zebranie ankiet. Poniższy artykuł pokaże jak szybko i budżetowo przeprowadzić badanie ankietowe samodzielnie.

Wykorzystanie badań ankietowych w biznesie

Badania ankietowe będące kiedyś domeną naukowców, cały czas zyskują na popularności. Ogromne korporacje przeprowadzają badania przed podjęciem ważnych decyzji inwestycyjnych i marketingowych. Największą zaletą badań ankietowych jest wszechstronność ankiet i możliwość stworzenia badania odpowiadającego na potrzeby przedsiębiorstwa. Dzięki czemu są one również świetnym narzędziem dla małych i średnich firm. Wykorzystując ankiety, możesz przeprowadzić badania takie jak:

  • Badanie satysfakcji klienta

Jeśli chcesz sprawdzić, czy klienci są zadowoleni z usług bądź produktów, które oferujesz, przeprowadź badanie satysfakcji klienta. Informacja o poziomie zadowolenia klientów oraz co ważniejsze opinie na temat możliwych zmian pozwolą Ci dopasować ofertę do wymagań konsumentów. Badanie satysfakcji klienta pozwoli Ci w długim okresie wykształcić lojalność u swoich klientów, co przełoży się na większe zyski i zbuduje grupę promotorów marki.

  • Badanie rozpoznawalności marki

Konkurencja w Twojej branży jest duża? Jeśli chcesz sprawdzić, jak rozpoznawalna jest Twoja marka w porównaniu do konkurencji, przeprowadź badanie rozpoznawalności marki. Tworząc ankietę tego rodzaju, zbadaj świadomość spontaniczną, świadomość wspomaganą i świadomość top of mind.

  • Badanie mocnych i słabych stron przedsiębiorstwa

Badanie ankietowe można również wykorzystać do identyfikacji mocnych i słabych stron przedsiębiorstwa. Dodatkowa perspektywa osób trzecich może pokazać ukryte problemy i zalety, na które wcześniej nie zwracano uwagi. Ocena mocnych i słabych stron wraz z sugestiami konsumentów może przyczynić się do rozwiązania obecnych problemów.

  • Badanie rynku

Badanie rynku dostarcza informacji o popycie i podaży, pozycji obecnych na nim przedsiębiorstw oraz zachowań konsumentów. Poznanie specyfikacji rynku i obecnych na nim trendów jest ważne zarówno dla przedsiębiorstw, które na nim przebywają, jak i dla firm myślących o ekspansji na nowe rynki.

  • Badanie marketingowe

Badania marketingowe są bardzo szeroką podkategorią badań. Pozwolą Ci na sprawdzenie, jak poradziła sobie zrealizowana kampania reklamowa, jaki opakować nowy produkt czy wybrać najlepszy spot reklamowy. Kampanie reklamowe, opakowania produktów wpływają na rozpoznawalność przedsiębiorstwa i jego zyski.

Podstawowe informacje o tworzeniu ankiety badawczej

Tworzenie pierwszego badania może wydawać się skomplikowane, ale istnieje kilka ogólnych zasad, których zastosowanie pomoże w stworzeniu obiektywnej ankiety. Przy tworzeniu ankiety uwzględnij poniższe punkty:

  • Struktura ankiety

Kwestionariusz ankiety powinien mieć stronę tytułową z informacją o przewidywanym czasie wypełniania oraz zdanie wstępu czego dotyczyć będzie ankieta. Po zakończeniu badania również powinna znaleźć się informacja z podziękowaniem za wypełnioną ankietę i poświęcony czas. Jeśli Twoja ankieta dotyka kilku tematów, podziel ankietę na strony, dzięki temu unikniesz również sytuacji, w której dalsze pytania mogłyby sugerować wcześniejsze odpowiedzi.

  • Tworzenie pytań

Korzystając z programu do ankiety online SurvGo, zyskujesz dostęp do 19 różnych widget’ów, nie bój się urozmaicić swojej ankiety. Dodatkowo, jeśli jakieś pytania się wykluczają, stwórz pytania warunkowe, dzięki temu unikniesz udzielania przez respondentów losowych odpowiedzi na pytanie, które ich nie dotyczy.

  • Metryka

Pytania socjodemograficzne o wiek, płeć czy sytuację rodzinną mogą wydawać się niepotrzebne. Umieszczając je na początku ankiety, zyskasz możliwość precyzyjnego dotarcia do grupy docelowej Twojego przedsiębiorstwa. Metryka pozwala też na odkrycie ciekawych i niewidocznych na pierwszy rzut oka zależności statystycznych.

  • Obiektywizm

Tworząc ankietę po raz pierwszy, można wpaść w pułapkę tworzenia pytań sugestywnych. Odpowiedzi na takie pytania mogą być zaskakująco pozytywne, nie będą jednak zgodne z rzeczywistością, a badanie znacznie straci na jakości. Zachowanie obiektywizmu przy tworzeniu ankiety poprzez dodawanie do pytań odpowiedzi zarówno negatywnych, pozytywnych, jak i neutralnych!

Jak stworzyć badanie ankietowe na gotowej bazie respondentów

Badania ankietowe wyróżniają się wśród różnych metod badawczych szybkim czasem realizacji oraz znacznie niższymi kosztami. Wybierając program do ankiet online SurvGo zyskasz dostęp do programu, w którym zaprojektujesz ankietę a w razie potrzeby, zrealizujesz ją na grupie 150 tys. panelistów nawet w 24h!

Jeśli zdecydujesz się na samodzielną realizację badania na grupie panelistów, przy tworzeniu badania wybierz “Panel konsumencki”. Badanie na panelu możesz dodatkowo skierować do swojej grupy docelowej dzięki możliwość doboru wielkości i charakterystyki próby. Nieodpłatnie możesz ustalić charakterystykę próby ze względu na dwa czynniki socjodemograficzne takie jak: wiek, płeć, sytuacja rodzinna, miejsce zamieszkania czy dochód netto na osobę w gospodarstwie. Skorzystanie z doboru charakterystyki próby poleca się głównie przedsiębiorstwom z ofertą kierowaną do określonej już grupy docelowej.

Jeśli nie czujesz się pewnie w przygotowaniu kwestionariusza czy pisaniu raportu, możesz zakupić dodatkowe opcje takie jak przygotowanie ankiety badawczej, konsultację narzędzia badawczego czy przygotowanie raportu z badania. Stwórz swoje pierwsze badanie ankietowe online i podejmuj decyzje na podstawie informacji od konsumentów.