Browse By

Jak koronawirus wpływa na marketing?

marketingKolejne fazy pandemii koronawirusa COVID-19

Pierwszą fazę epidemii koronawirusa, czyli prawie całkowite zamknięcie przestrzeni publicznej, mamy już za sobą .

Aktualnie jesteśmy w następnej fazie, czyli na etapie częściowego odmrażania gospodarki, otwierania przestrzeni publicznej. Faza ta będzie zapewne rozciągnięta w czasie i kolejne jej elementy zakończą się w fazie kolejnej.

Kolejną fazą będzie całkowicie otwarcie się gospodarki na nowych warunkach. Ciężko jednak w tym momencie powiedzieć kiedy to nastąpi. Wszystkie te fazy pandemii koronawirusa inaczej wpływają na marketing i reklamę.

Różne płaszczyzny oddziaływania koronawirusa na marketing

Koronawirus wpływa na marketing na wielu płaszczyznach. Między innymi wpływa on na:

  • modyfikację marketingowego przekazu firm z poszczególnych branży,
  • kontakty agencji reklamowych i specjalistów od reklamy z firmami (ze swoimi klientami),
  • funkcjonowanie samych agencji reklamowych (np. praca zdalna).

Modyfikacja przekazu marketingowego

Jedną z podstawowych kwestii dotyczących wpływu koronawirusa na marketing jest konieczność dostosowania przekazu marketingowego do danego etapu pandemii i wprowadzanych przez Państwa obostrzeń związanych z przebywaniem w przestrzeni publicznej, przemieszczaniu się, konieczności zasłaniania twarzy, etc.

W związku z powyższym w pierwszej fazie epidemii marki musiały zrezygnować z kampanii reklamowych odwołujących się do wyjazdów czy spotkań w grupie, które normalnie kojarzyły się pozytywnie, ale w fazie całkowitych zakazów podróży i spotkań mogły zostać źle odebrane. W miarę zmian w prawie dotyczących spotkań coraz to inne tematy będą mniej lub bardziej drażliwe czy wnoszące optymizm. Dobra reklama powinna nadążać za tymi zmianami, a nawet je odrobinę wyprzedzać.

W komunikacji marketingowej warto być także na bieżąco nie tylko z obostrzeniami prawnymi, ale z oddolnymi inicjatywami, typu 'zostań w domu’, 'załóż maskę’, 'dbaj o lekarzy’, które pojawiają się jeszcze zanim ustalone zostanie konkretne prawo, np. w formie hashtagów. W ramach odpowiedzialności biznesu warto również zwracać uwagę swoim klientom, fanom w mediach społecznościowych na te istotne działania, które mogą sprawić, że szybciej uda się zwalczyć epidemię.

Z biegiem czasu, w miarę jak zmieniała się będzie sytuacja, zadaniem specjalistów od marketingu będzie monitorowanie zmieniających się nastrojów społecznych i reagowania w działaniach marketingowych w odpowiedzi na te zmiany. Z tego powodu tworzenie długoterminowych kampanii marketingowych jest aktualnie utrudnione, gdyż istnieją różne warianty rozwoju epidemii oraz jej wpływu na rzeczywistość i emocje ludzi.

Miejsca prowadzenia kampanii reklamowych

Modyfikacja przekazu marketingowego dotyczy także zmian miejsca prowadzenia kampanii reklamowych. W pierwszej fazie pandemii oczywistym okazało się, że kampanie prowadzone w kinach, galeriach handlowych, na ulicach nie przyniosą zakładanych przez epidemią efektów. W związku z powyższym większość kampanii przeniosła się do internetu, radia, telewizji.

W kolejnych fazach kampanii internet wciąż będzie jednym z najpopularniejszych miejsc prowadzenia kampanii reklamowych, niemniej jednak warto w swoich kampaniach uwzględniać to, że zachowanie internautów się zmienia, gdyż, przykładowo, na portalach informacyjnych ludzie widząc na czerwono informacje związane z koronawirusem będą rzadziej zwracali uwagę na reklamy występujące obok, będą częściej podążać za informacjami o koronawirusie i zmianach w funkcjonowaniu życia codziennego niż klikać w reklamy.

Jednocześnie wraz z otwieraniem kolejnych obiektów (galerie handlowe, muzea, kina), zmieniać się będzie wartościowość miejsc prowadzenia kampanii (wzrośnie wartość kampanii prowadzonych w przestrzeni publicznej).

Na co szczególnie zwracać uwagę w marketingu podczas epidemii

Na różnych etapach epidemii różne elementy związane z marketingiem będą istotne. Niezmienne pozostanie na pewno konieczność dbania o wysoką jakość strony internetowej, o skuteczny content marketing, warto wykorzystać potencjał reklamy digital i obecności w mediach społecznościowych.

Bardzo ważny jest też (nie tylko ze względów marketingowych) udział we współtworzeniu odpowiedzialnego społeczeństwa.

Kontakty agencji reklamowych z firmami

W kontaktach agencji reklamowych z firmami zlecającymi kampanie jedna kwestia wydaje się najistotniejsza: zmiana budżetu na kampanie.

W zależności od branży epidemia wpłynęła na rozwój zapotrzebowania produktów i usług danej branży lub (częściej) spadek tego zapotrzebowania. W innej sytuacji są firmy prowadzące szkolenia stacjonarne, eventy, wyjazdy, a w innej firmy specjalizujące się w handlu spożywczym, dostarczaniu towarów, komunikacji online, etc.
W związku z tym część firm rezygnuje i będzie rezygnowała w najbliższej przyszłości z prowadzenia kampanii lub zmniejszała budżet na reklamę, a część firm będzie te budżety zwiększała.
Agencje reklamowe muszą się do tych sytuacji dostosować i być elastyczne w kontaktach z firmami w tym zakresie.

Wewnętrzne zmiany w pracy agencji reklamowych

Epidemia koronawirusa wpływa też na samo funkcjonowanie wewnątrz agencji. Pandemia wymusiła zwiększenie udziały pracy zdalnej, zmniejszyła możliwości wymiany myśli w realu, spowodowała konieczność komunikacji on-line (wideokonferencje, mailing, chaty, etc.). W miarę przechodzenia przez kolejne etapy pandemii niektóre z tych zmian znikną, inne zapewne się utrwalą, dlatego warto rozwijać zdolności zespołu do jak najlepszej współpracy w tych nowych warunkach.