Przeglądaj

Facebook jak sposób na promocję firmy

Media społecznościowe stały się obecnie jednym z podstawowych kanałów komunikacji z klientami w internecie. Wśród największych i najczęściej wykorzystywanych social mediów od dawna niekwestionowanym królem jest Facebook. Dlatego też żadna firma, która chce odnosić sukcesy w komunikacji z klientami za pośrednictwem social media, nie może zignorować serwisu Marka Zuckerberga. Facebook to potęga, także potęga reklamowa, jednak aby prawidłowo wykorzystać potencjał jaki ma w sobie fanpage, należy prowadzić go tak, aby przykuwał uwagę użytkowników. Sprawdzonym sposobem na to jest zdecydowanie skorzystanie z usług profesjonalnej firmy, która w swoim portfolio ma usługę jaką jest prowadzenie fanpage na facebooku. Niezależnie jednak od tego, czy firmowa strona na Facebooku będzie prowadzona przez specjalistów w social media, czy przez właściciela firmy, aby odnieść sukces należy uświadomić sobie kilka istotnych elementów.

Strategia social media

Pierwszym i podstawowym krokiem (po tym, jak założymy fanpage) jest stworzenie strategii social media. Podobnie jak każda strategia, czy to w marketingu, zarządzaniu czy wojskowości – jest to nic innego jak plan działania w social mediach. Dzięki strategii firma może rozpoznać swoje cele, które mogą zostać osiągnięte poprzez obecność w mediach społecznościowych, może zaplanować realizację poszczególnych działań, wykonać je i ma odpowiednio skonstruowane narzędzia, aby ocenić efektywność prowadzonych przez siebie działań i odnieść je do założonych celów. Jak powinna być zbudowana dobra strategia social media? Po pierwsze powinna ona zawierać jasno określone cele. Jak w każdej strategii będą to zarówno cele krótko, jak i długoterminowe. Jedak ważne jest także, aby odróżniać cele social media od celów firmowych, np. celem firmy jest zwiększenie rozpoznawalności marki, aby przełożyć to na cel w mediach społecznościowych należy założyć zwiększenie liczby użytkowników, którzy polubili fanpage lub zwiększenie zasięgu jego wyświetlania.

W strategii należy także określić grupę docelową do jakiej kierowany będzie przekaz social media – należy dobrać odpowiedni język i treść, aby zainteresować konkretnych odbiorców, do których przekaz jest kierowany. Kolejnym elementem strategii powinny być konkretne działania jakie zostaną podjęte w ramach jej realizacji, należy określić, czy firma będzie pozyskiwać swoich fanów jedynie poprzez zasięg organiczny, czy też ma zamiar wesprzeć się płatnymi formami promocji fanpage.

Ostatnim niezbędnym elementem każdej strategii, również tej w social media jest ewaluacja – określenie wskaźników jakie będą brane pod uwagę przy ocenie postępów strategii i na ich podstawie ewentualna korekta założeń strategii mediów społecznościowych. W przypadku Facebooka daje on swoim użytkownikom firmowym dostęp do szerokich statystyk, które umożliwiają weryfikacje przyjętych w strategii założeń. Warto jednocześnie dodać, że strategia social media może obejmować więcej mediów społecznościowych, nie musi ona dotyczyć wyłącznie Facebooka, jednak należy pamiętać, że bez względu na wszystko FB musi z strategii social media się znaleźć.

Angażująca i aktualna treść

To co jest najważniejszym elementem prowadzenia firmowego fanpage to angażująca treść. Co to znaczy angażująca? To taka, na którą fani będą odpowiadali, którą polubią lub udostępnią. Innymi słowy jest to każdy udostępniony post, który wzbudzi zainteresowanie odbiorców. Content na Facebooku należy budować w ten sposób, aby sprzyjało on budowaniu pozytywnego wizerunku firmy, sprzedawał jej produkty, ale także był interesujący dla odbiorców. W sytuacji, kiedy firma dopiero zaczyna i nie ma jeszcze zbyt wielu osiągnięć, którymi może się pochwalić, powinna udostępniać informacje dotyczące branży. Jeśli na fanpagu znajdą się ciekawe, rzetelne i nowe informacje to użytkownicy będą chętnie odwiedzali tą stronę. Jest to szczególnie ważne zwłaszcza w kontekście zmian wprowadzanych przez Facebooka, który będzie ograniczał organiczny zasięg fanpage. Jeśli strona będzie prezentowała istotne z punktu widzenia odbiorcy, informacje wówczas użytkownicy będą dodawać ją do „ulubionych” stron, których posty chcą widzieć w pierwszej kolejności.

Ludzkie podejście i trochę zabawy

Prowadząc fanpage na Facebooku nie należy kryć się za maską sztywnego słownictwa i hiperpoprawności. Przeciwnie – ludzie w mediach społecznościowych oczekują bliskiego kontaktu, nawiązywania relacji i pokazania „ludzkiej twarzy”, dlatego nie należy mówić wyłącznie o formalnych stronach prowadzonej działalności. Dobrze jest wrzucić zdjęcie czy filmik z „życia firmy”, pokazywać swoją działalność z przymrużeniem oka, publikować pisane prostym językiem poradniki czy zamiast wrzucać zdjęcia kolejnych produktów, tworzyć videoporadniki ze sposobami ich wykorzystania w życiu. Dobrze sprawdzają się także zdjęcia zadowolonych klientów, którzy otagują stronę firmy, z której pochodzi dany produkt – do tego jednak trzeba także zachęcać swoich klientów.

Płatna promocja w ramach Facebooka

Kolejną możliwością z jakiej warto skorzystać podczas prowadzenia fanpage, jest możliwość reklamy płatnej na Facebooku. Taka reklama może być promowaniem całej strony firmowej lub tylko pojedynczych postów. W tym zakresie Facebook niedawno wprowadził znacznie szersze możliwości odpowiedniego dostosowania reklamy do potrzeb firmy. Użytkownicy prowadzący swoje fanpage mogą skorzystać z łatwiejszego i szybszego utworzenia reklamy, które zawiera uproszczoną formułę promocji. Jest to rozwiązanie dobre dla początkujących, jednak zaawansowane opcje tworzenia reklam dają możliwość bardziej precyzyjnego kierowania przekazu do określonej grupy docelowej. W ramach Facebooka promowany post czy reklama strony mogą pojawić się w wielu miejscach, użytkownicy mogą zobaczyć je w:

  • Aktualnościach – wówczas wyświetlane są one wśród innych postów, które widzi użytkownik na swoje stronie głównej. Warto dodać jednocześnie, że reklamę w aktualnościach zobaczą zarówno użytkownicy mobilni, jak i użytkownicy komputerów i laptopów.
  • W prawej kolumnie – to reklama wyświetlająca się z prawej strony Facebooka, jest ona widoczna wyłącznie dla userów, którzy korzystają z Facebooka na komputerach i laptopach.
  • W artykułach ekspresowych – artykuły ekspresowe zostały pomyślane jako narzędzie dla mediów, którym zależy na przygotowaniu dla czytelników łatwo i szybko wczytujących się artykułów dla urządzeń mobilnych. Reklama tego typu pojawi się zatem wśród artykułów ekspresowych dostępna jest wyłącznie na urządzeniach mobilnych.
  • Filmach in – stream – to krótkie spoty, lub reklamy innego formatu, które pojawiają się podczas transmisji na żywo lub na życzenie na Facebooku.
  • Marketplace – są to reklamy wyświetlane użytkownikom przeglądającym facebookową zakładkę Marketplace na urządzeniach mobilnych.

Mówiąc o promowaniu postów czy fanpage należy dodać, że nadal jeszcze istnieje możliwość reklamy w proponowanych filmach, ale od 26 kwietnia tego roku Facebook zaczął wycofywać się z tej opcji, dlatego niebawem przestanie być ona dostępna dla reklamodawców.

Facebook obok reklamy w samy serwisie oddaje do dyspozycji swoich klientów również reklamę w serwisach i aplikacjach należących do Facebooka takich jak: Instagram, Messenger i w sieci Audience Network.

Tworząc promowany post reklamodawcy mają w zakresie targetowania szereg różnorodnych możliwości istnieje możliwość stworzenia grupy docelowej na podstawie określonych przez użytkownika parametrów, czyli np. lokalizacji, zainteresowań, wieku czy płci, ale istnieje także możliwość stworzenia grupy docelowej, dla której wzorcem będą osoby, które do tej pory polubiły fanpage firmy. Tym co charakterystyczne w płatnych reklamach na Facebooku to samodzielnie tworzony budżet, który ustalany jest na nieco podobnych zasadach co w przypadku AdWords – tutaj nie ma określonego kosztu wyświetlania się reklamy, ale jest on zależny od zakładanego zasięgu, czyli liczby osób, do której reklama ma dotrzeć oraz do czasu trwania całej kampanii.