Przeglądaj

Brief strony www, czyli jak poznać oczekiwania Klienta względem nowej strony www

Strona internetowa jest najcenniejszym źródłem informacji dla obecnych i przyszłych klientów danej firmy, dlatego proces jej tworzenia jest niezwykle ważny. Osoba odpowiedzialna za jej realizację powinna przeprowadzić kompleksowy wywiad, dotyczący preferencji i potrzeb względem projektu, a następnie przeprowadzić Klienta przez wszystkie etapy jego tworzenia. Jak dokładnie poznać jego oczekiwania?

Brief strony www – co to jest?

Mówiąc krótko, brief to dokument, który zawiera czytelne i kompleksowe oczekiwania Klienta odnośnie jego przyszłej strony internetowej. Zawarte są w nim pytania, na które Klient powinien odpowiedzieć maksymalnie precyzyjnie agencji, która będzie przygotowywała projekt. Im lepiej jest on skonstruowany i im większa współpraca ze strony danej firmy, tym lepszy i bardziej zadowalający będzie efekt końcowy.

Na brief strony www składa się przeważnie kilka tematów, które można podzielić na grupy. Pytania mogą mieć charakter zarówno zamknięty, jak i otwarty. Co powinien zawierać dobry brief?

Zapoznanie z działalnością Klienta

Osoby pracujące w agencji, które będą realizowały projekt danej strony internetowej, powinny jak najlepiej poznać profil działalności swojego Klienta oraz jego potrzeby i wymagania. Dlatego w pierwszym etapie tworzenia briefu strony warto zamieścić podstawowe informacje o jego działalności. Powinien on uwzględniać charakterystykę branży, ofertę firmy, grupę docelową oraz cechy, które odróżniają daną działalność od konkurencji.

Cele, które ma realizować strona www

Strona internetowa może spełniać wiele funkcji. Istotne jest, aby dokładnie określić w briefie strony Klienta, jakie cele ma ona spełniać. Może to być między innymi generowanie leadów sprzedażowych (kontakty marketingowe), budowanie świadomości marki, usługi lub produktu oraz komunikowanie się z klientami. Strony www często tworzy się także w celu sprzedaży i obsługi zamówień.

W zależności od wybranych funkcji strony dobiera się jej formę. Dzięki temu może ona przybrać charakter firmowej strony internetowej (głównie promocja przedsiębiorstwa i jego oferty), strony produktowej (promowanie określonych produktów) oraz landing page (jest to strona do generowania leadów sprzedażowych). Zob. więcej informacji: tworzenie stron internetowych Brandbay.pl

Oprawa graficzna, treści i funkcjonalność

Oczekiwania Klienta są szczególnie ważne przy oprawie graficznej, dlatego w briefie strony www warto zawrzeć jak najwięcej szczegółów dotyczących wyglądu strony. Projektant powinien również otrzymać dokładne informacje odnośnie architektury informacji na stronie internetowej. Istotne są odpowiedzi na pytania, czy firma Klienta udostępnia własne grafiki, zdjęcia i teksty, posiada swoje logo i księgę znaku oraz czy na stronie planowany jest blog, newsletter itp.

Przez pojęcie funkcjonalności rozumie się elementy, które występują poza klasycznym layoutem. Może to być zakładka z funkcjonalnościami, dodatkowa wersja językowa strony, wyszukiwarka treści na stronie, możliwość rejestrowania się dla Klientów czy obsługi zamówień i reklamacji.

Administracja, zarządzanie oraz serwis strony www

Projektant strony www musi wiedzieć, jak wyglądać będzie długofalowe utrzymanie firmowego serwisu. W tym celu Klient będzie musiał odpowiedzieć w briefie strony na pytania o to, kto będzie odpowiedzialny za jej prawidłowe zarządzanie, czy w firmie jest osoba, która posiada umiejętności i czas, aby się tym zajmować oraz czy nie lepszym rozwiązaniem będzie powierzenie tego zadania profesjonalnej agencji.

Deadline i ograniczenia

Przygotowując brief strony www należy także ustalić dokładny deadline z Klientem oraz zapytać go o wszelkie możliwe utrudnienia czy okoliczności, takie jak przykładowo planowana kampania reklamowa, która przyśpieszy oddanie projektu strony. Watro z góry określić warunki i dostępny budżet, aby wiedzieć, co konkretnie można wykonać w jego ramach. Takie działania zapewnią konkretny i merytoryczny kontakt z Klientem oraz obustronne zadowolenie ze współpracy.