Browse By

Najlepsze kampanie social media, czyli jak media społecznościowe mogą pomóc społeczeństwu

W ostatnim czasie social media nie cieszą się najlepszą sławą, gdyż po pierwszym zachłyśnięciu się ich możliwościami, szansami jakie dają na budowanie lepszej przyszłości dla wszystkich i możliwościami zaistnienia na rynku dla firm i organizacji, które nie mają milionów na promocję, ludzie zaczęli zauważać, że social media (jak np. Facebook, Instagram, Twitter, YouTube, etc.) mogą też być wykorzystywane w nieetycznych celach: aby usprawiedliwać różne agresywne zachowania, wpływać na poglądy polityczne i wyniki wyborów parlamentarnych czy prezydenckich, etc.

Warto w tym momencie, zdając sobie sprawę z tego jak nieetycznie media społecznościowe mogą zostać wykorzystane, pamiętać jednocześnie o tym jak pozytywnie można wykorzystać social media dla dobra społeczeństwa oraz promowanej przez siebie sprawy, idei prospołecznej, firmy, organizacji pozarządowej.

Poniżej znajdziecie trzy z najlepszych przykładów pozytywnych kampanii zrealizowanych z wykorzystaniem mediów społecznościowych. Pierwsza z tych kampanii rozpoczęta została przez organizację pozarządową, druga przez prywatną firmę, a trzecia przez społeczność niezrzeszoną w żadnej organizacji, a jedynie połączoną wspólną przeszłością i wspólną ideą, wizją tego jak świat powinien / nie powinien wyglądać.

The ALS Association: Ice Bucket Challenge

Kampania ta rozpropagowana przez stowarzyszenie „ALS Association” miała na celu zwrócenie uwagi społeczeństwa na problemy związane z chorobą: stwardnienie zanikowe boczne (amyotrophic lateral sclerosis – ALS) i pomóc w zbieraniu funduszy na walkę z tą chorobą. Do kampanii włączali się ludzie z całego świata, włącznie z osobami ze świata kultury, nauki i polityki.

Idea kampanii była bardzo prosta, a jednocześnie trafiająca w potrzeby osób, które się w nią angażowały przez co kampania ta należy do najlepszych i najbardziej pozytywnych przykładów tego jak dla dobra społeczeństwa można wykorzystać media społecznościowe i fakt, że ludziom zależy.

Tutaj przykładowy filmik z kilkoma osobami, które przyłączyły się do akcji.

O tym jak ważna była ta kampania może świadczyć fakt, że doczekała się ona własnej strony na Wikipedii. Znajdziecie tam też informacje o tym kim jest Pete Frates, od którego zaczęła się akcja, o tym jak powstała idea wyzwania i ile czasu upłynęło od powstania idei do momentu kiedy stała się światowym fenomenem, ile zebrano w jej wyniku pieniędzy, etc..
https://en.wikipedia.org/wiki/Ice_Bucket_Challenge

ALWAYS: #Like a Girl

Druga z prezentowanych tutaj kampanii, to kampania zorganizowana przez firmę Always. W swoich spotach firma ta wskazywała na to jak różni się postrzeganie kobiet (co to znaczy 'robić coś jak dziewczyna’) przez osoby dorosłe oraz dzieci, przez kobiety i mężczyzn, chłopców i dziewczynki.

Z jednej strony kampania ta bardzo pomogła marce Always pozytywnie zaistnieć w przestrzeni publicznej, z drugiej pomogła wielu osobom zrozumieć jak stereotypowo postrzegają siebie lub inne kobiety i zmienić to postrzeganie.
Pierwszy z kampanijnych filmów obejrzało w serwisie YouTube ponad 66 milionów osób.

#Metoo

Trzecią z prezentowanych kampanii social media (o ile można w tym wypadku tak powiedzieć), jest nieformalna akcja społeczna dzielenia się ze światem informacją o tym, że zostało się niewłaściwie potraktowanym seksualnie. Do akcji tej, rozpoczętej po ujawnieniu kilku afer związanych z molestowaniem seksualnym w Stanach Zjednoczonych dołączały kobiety i mężczyźni z całego świata, którzy sami doświadczyli molestowania seksualnego lub negatywnych zachowań seksualnych.
Akcja ta była ważna na wielu płaszcyznach, jak przykładowo – z jednej strony mogła pomóc wielu osobom wyrzucić z siebie przynajmniej część negatywnych emocji związanych z doświadczeniami przemocy seksualnej, poczuć się częścią społeczności, która nie akceptuje tego typu zachowań i poczuć wsparcie społeczne od osób, które przeżyły podobne sytuacje; z drugiej – uczulić wszystkich na przemoc seksualną (zarówno tych, którzy mogą jej doświadczyć w przyszłości, jak i tych, którzy mogliby próbować ją stosować) i dać siłę ludziom, którzy mogą się w takiej sytuacji znaleźć w przyszłości do tego, aby nie bać się reagować.

Więcej o akcji przeczytacie w Wikipedii:
https://en.wikipedia.org/wiki/Me_Too_movement

-*-

Te trzy przykłady pokazują dlaczego social media mogą być faktycznie przydatne społeczeństwu oraz firmom, organizacjom i indywidualnym osobom w tworzeniu lepszego świata. Mogą też być inspiracją dla innych użytkowników i użytkowniczek mediów społecznościowych do tworzenia kampanii, które staną się kolejnymi ważnymi działaniami promującymi wartościowe idee.

Jednocześnie, wciąż warto pamiętać o tym, żeby kontrolować to na co firmy zrzeszające na swoich platformach społecznościowych miliardy użytkowników i użytkowniczek pozwalają sobie i swoim klientom i klientkom i w razie potrzeby domagać się, aby dbały o to, aby narzędzia przez nich stworzone były odpowiednio wykorzystywane, gdyż firmy te czerpią gigantyczne zyski z tego, że z nich korzystamy i jako odpowiedzialni klienci możemy wpływać na ich działania tak ja na innych producentów i usługodawców (tak jak możemy wpływać na to w jaki sposób chowane są zwierzęta hodowlane, produkowane są ubrania w, dobra codzienne i luksusowe w biedniejszych krajach, etc.) – na przykład przez kampanie w mediach społecznościowych.