Przeglądaj

Transmisje online – dlaczego warto na nie postawić

transmisja onlineTransmisje online to dziś narzędzie umożliwiające dystrybucję sygnału audio-wideo w czasie rzeczywistym do urządzenia docelowego odbiorcy. Choć dziś trudno nam jest wyobrazić sobie Internet bez live streamów musimy pamiętać, że jeszcze do 2016 roku streaming w sieci zarezerwowany był w naszym kraju tylko dla dużych graczy organizujących komercyjne transmisje online. Co zmieniły trzy lata w branży live streamingu i dlaczego dziś warto postawić na transmisje online?

Odległa przeszłość

Przed rokiem 2016 polski rynek transmisji online skupiał zaledwie kilka firm, świadczących komercyjne rozwiązania streamingu dla biznesu. Z komercyjnych rozwiązań korzystało zaledwie kilka branż, głównie duże firmy i korporacje, które sporadycznie wykorzystywały transmisje w sieci w celach marketingowych, jak również do prowadzenia zdalnych zebrań zarządu. Wysoki próg wejścia stanowiły koszty organizacji transmisji, które dla klientów indywidualnych były często barierą nie do przejścia.

Galopujący trend

Cały amerykański rynek live streamingu w 2016 roku wyceniany był na 30 mld dolarów. Wtedy nastąpiła eksplozja. Dwa największe serwisy social media Facebook i YouTube ogłosiły iż udostępnią technologię do live streamingu także indywidualnym użytkownikom. W branży powiało grozą. Spodziewano się, że przekazanie technologii w ręce zwykłego Kowalskiego całkowicie pogrzebie i tak niszowy rynek. Nic bardziej mylnego. W niedługim czasie okazało się jednak, że wraz z popularyzacją technologii wzrosło zainteresowanie również na komercyjne transmisje online. Biznes konferencyjny, szkoleniowy jak i rozrywkowy szybko zdał sobie sprawę z możliwości sprzedażowych jakie dają transmisje online. I tak prognoza rynku live streamingu w USA na 2021 rok opiewa dziś na 70 mld dolarów.

Live streaming w liczbach

Niech przemówią liczby.

  • 63% użytkowników Internetu w wieku 18-34 lat regularnie ogląda transmisje live w sieci
  • 78% użytkowników Internetu ogląda transmisje live na Facebooku
  • 82% oglądających transmisje online preferuje posty wideo niż wpisy tradycyjne/treści pisane
  • 80% oglądających transmisje online twierdzi, że woli oglądać wideo niż czytać teksty na blogach
  • 45% widzów transmisji live deklaruje, że chętnie zapłaci za możliwość obejrzenia transmisji z koncertu ulubionego artysty lub meczu ulubionej drużyny
  • 67% oglądających transmisje live deklaruje, że chętnie zakupiłoby bilet na koncert/wydarzenie po obejrzeniu podobnego wydarzenia w ramach transmisji online

Źródło: https://livestream.com/blog/62-must-know-stats-live-video-streaming

Od pomysłu do biznesu

W jaki sposób Twoja firma może skorzystać na transmisjach online? Nawet w naszym kraju nie brakuje bardzo innowacyjnych rozwiązań, które wykorzystują technologię transmisji online w Internecie, a nawet opierają o nią swój model biznesowy. Jednym z nich jest TheMuBa, teatr założony przez Borysa Szyca, Marka Maślankę i Jarosława Kuźniara, który wystartował w 2018 roku. Pomysłodawcy zdecydowali się przenieść sztukę z desek teatru przed ekrany komputerów, telefonów i tabletów. Tworząc platformę do odpłatnych transmisji live sztuk i spektakli teatralnych, koncertów muzyki poważnej i baletu, odpowiedzieli na potrzebę wszystkich fanów teatru i filharmonii, którzy z różnych powodów nie mogą uczestniczyć w niech bezpośrednio.

Innym, skrajnie odmiennym, pomysłem na wykorzystanie technologii do transmisji online są gale KSW, jak i Fame MMA, skupiające fanów profesjonalnych, a w drugim przypadku amatorskich turniejów sztuk walki. Niemniej to tylko dwa z wielu wydarzeń sportowych, które transmitowane są dziś w Internecie. Rozwiązania, takie jak emisja reklam i możliwość udostępniania sygnału w formule pay per view sprawia, że wpływy z płatnych transmisji online przekonują do siebie coraz więcej organizatorów wydarzeń sportowych, którzy do tej pory sprzedawali prawa do transmisji na rzecz stacji telewizyjnych.

Jak ugryźć kawałek tortu?

Szukasz nowych technologii, które mógłbyś wykorzystać do promocji swojego biznesu czy sprzedaży swoich usług? Mam nadzieję, że kilka powyższych faktów przekonało Cię do tego, że być może to już ostatni moment byś zainteresował się live streamingiem. Transmisje online możesz dziś prowadzić zarówno na Facebooku jak i YouTube, jednak żadna z tych platform nie daje Ci możliwości odpłatnej dystrybucji live wideo. Osoby, które mają w planach cykliczne transmisje mogą skorzystać z komercyjnych rozwiązań oferowanych przez firmy, które od lat zajmują się kompleksowymi usługami live streamingu. Wiele z nich może bowiem przygotować zindywidualizowane pod konkretnego klienta platformy szkoleniowe, oferujące zarówno płatną transmisję live, jak i sprzedaż archiwalnych materiałów wideo. Każda komercyjna transmisja online wiąże się jednak z dużym ryzykiem dla jej organizatorów. O czym warto pamiętać?

#1 Dostęp do łącza

Jeśli twoje wydarzenie organizowane jest w miejscu, gdzie nie ma dostępu do stałego szybkiego łącza internetowego, to będzie potrzebne łącze satelitarne. Niestety podobnie sytuacja wygląda w miejscach z ograniczonym dostępem do Internetu, wszędzie tam gdzie moc łącza internetowego pozwala na niewielki przesył danych. Transmisje online w jakości Full HD, a tym bardziej te w 4K, wymagają bardzo szybkiego transferu.

#2 Serwery

Nigdy nie wiesz ile osób zechce wykupić dostęp do Twojej transmisji. Szczególnie przy wydarzeniach cieszących się dużą popularnością obserwuje się duże skoki zainteresowania dostępem do wideo. Niestety są one widoczne dopiero w trakcie trwania transmisji. Musisz być przygotowany na to by obsłużyć każdy ruch. Przepustowość serwerów, dystrybuujących sygnał wideo i ich elastyczność jest na wagę złota. Czy można wyobrazić sobie gorszy scenariusz niż przerwa w transmisji spowodowana przeciążeniem serwerów?

#3 Player wideo

By móc sprzedawać sygnał wideo potrzebne jest narzędzie sprzedaży – pozwalające na zakup odpłatnego dostępu do transmisji. Takim narzędziem jest player wideo zintegrowany z modułem płatności w systemie pay per view (płatność za oglądanie). Decydując się na konkretne rozwiązanie warto sprawdzić czy było sprawdzone podczas realizacji dużych transmisji.

#4 Walka z nielegalnymi streamerami

Każda popularna nowa technologia musi mierzyć się z nowymi problemami i zasadzkami jakie szykują dla niej inni użytkownicy internetu. Tak samo jest w branży streamingu. Nie brakuje bowiem użytkowników, którzy chcą udostępniać sygnał wideo bezpłatnie, łamiąc tym samym regulamin twojej płatnej transmisji. Innym, równie dużym zagrożeniem są ataki hakerskie mające na celu paraliż Twoich serwerów, a wraz z nim wyłączenie twojej transmisji.

Autor:

https://streamonline.pl/