Browse By

Zakładamy internetowy sklep z tkaninami – 4 elementy, które warto wziąć pod uwagę

Biznesy e-commerce cieszą się coraz większą popularnością. Często nie wymagają dużych nakładów finansowych na początek i pozwalają wykonywać pracę marzeń, którą dla wielu osób jest bycie swoim własnym szefem. Sklep internetowy ma także potencjał szybkiego rozwoju w krótkim czasie, co dla niejednej osoby jest brzmi zachęcająco i jednocześnie potrafi działać motywująco.

Produktami, którą warto wziąć pod uwagę, są tkaniny. Nieustanny rozwój, zmieniające się trendy i stale pojawiające się nowości – brzmi jak coś dla Ciebie? Ta branża z pewnością przyniesie Ci dużo satysfakcji. Dlatego dziś podpowiadamy, na co warto zwrócić uwagę podczas zakładania internetowego sklepu z tkaninami! Bez względu czy planujesz sprzedawać muślin bawełniany czy różnorodne materiały poliestrowe – z pewnością znajdziesz w naszym poradniku coś dla siebie.

Grupa docelowa

Dlaczego polecamy rozpoczęcie swoich działań od stworzenia grupy docelowej? Musisz zdać sobie sprawę, że to na niej opiera się wszystko. To jak będzie wyglądać strona internetowa Twojego sklepu, to w jaki sposób będziesz tworzył treści, jakiego języka używał, a nawet to… jakie produkty będą z biegiem czasu pojawiać się jako nowości w Twoim sklepie. Będzie łatwiej podjąć Ci decyzję czy wprowadzisz do asortymentu kolejny wzór wiskozy czy może zupełnie nowy muślin haftowany.

Pomyśl o tym w ten sposób. To właśnie te osoby będą najważniejsze dla Twojego biznesu online. To od nich zależy, czy osiągniesz sukces, gdyż to one będą u Ciebie kupować i pozwolą Ci zarabiać i rozwijać swoją firmę. Dlatego tak istotne jest, abyś dobrze przeanalizował ich potrzeby i aby współgrały one z założeniami Twojej marki. 

Jak stworzyć i dokładnie poznać swoją grupę docelową? Możesz wykorzystać do tego persony. Zawrzyj ich opisy w tworzonej strategii, aby zawsze móc do nich wrócić. Persony to przykładowe sylwetki osób, które należą do Twoich przyszłych klientów. 

W tych charakterystykach nie ma miejsca na ogólniki. Rozpisz dokładnie kim są, czym się zajmują, co robią w wolnym czasie, jaka jest ich sytuacja rodzinna, co lubią, a za czym nie przepadają, jakie mają zainteresowania. Kilka stworzonych w ten sposób sylwetek z pewnością pozwoli Ci inaczej spojrzeć na swoich odbiorców i faktycznie ich zobaczyć!

Plan działania

Kiedy wiesz już, kto należy do Twojej grupy docelowej, możesz przejść do tworzenia konkretnego planu działania. Możesz zaplanować, kiedy ruszy Twój sklep, kiedy pojawią się profile w mediach społecznościowych oraz rozpisać budżet firmowy. Weź pod uwagę również sposób komunikacji z odbiorcami, ich oczekiwania i potrzeby, a także mocne i słabe strony swojego biznesu. Poznanie ich może wpłynąć pozytywnie na sprzedaż w Twoim sklepie. Wykorzystaj je odpowiednio.

Ważnym elementem tworzenia takiej strategii działania jest poznanie swojej konkurencji. Być może Twój asortyment będzie w dużej mierze pokrywał się z kilkoma innymi sklepami internetowymi z tkaninami. Czy oznacza to, że jesteś na straconej pozycji? Oczywiście, że nie! A wręcz przeciwnie.

To doskonały moment na określenie, co będzie wyróżniać Twój sklep. Dlaczego klienci mają zrobić zakupy akurat u Ciebie, a nie w sklepie, który posiada podobny asortyment? Podczas wykonywania analizy konkurencji sprawdź także, czy są jakieś elementy, które niekoniecznie się sprawdziły. Pamiętaj, że możesz uczyć się na błędach innych i przekuwać je w coś dobrego dla swojego biznesu.

Projekt

Internetowy sklep z tkaninami powinien być funkcjonalny. Poza tym, że dobrze, aby cieszył oko starannym i po prostu ładnym projektem, korzystanie z niego powinno być wygodne. Poświęć czas na stworzenie praktycznego drzewa kategorii, testuj różne opcje, aby znaleźć tę idealną. W ten sposób zwiększasz szansę na sprzedaż, a minimalizujesz ryzyko, że sfrustrowany klient opuści Twoją stronę internetową, bo nie będzie wiedział, gdzie znaleźć to, czego potrzebuje. 

Nie zapomnij także o odpowiednim filtrowaniu. To także poprawi doświadczenie klienta w Twoim sklepie i zwiększy prawdopodobieństwo, że za jakiś czas wróci na kolejne zakupy. Nie masz pomysłu na filtry? Odwiedź kilka konkurencyjnych sklepów i sprawdź, czy łatwo możesz znaleźć kilka przykładowych tkanin. Z pewnością w ten sposób wyłapiesz kilka elementów, które usprawniłyby cały proces i będziesz mógł dodać je u siebie!

Social media

Jeśli dobrze znasz już swoją grupę docelową, zastanów się, gdzie ją znajdziesz. Z jakich mediów społecznościowych te osoby korzystają na co dzień? Facebook, Instagram, a może planujesz sprzedawać wyłącznie ekstrawaganckie wzory, które idealnie pokażesz na Tik Toku? 

Pamiętaj, że Twoja marka nie musi być wszędzie tylko po to, aby być. Lepiej wybrać przykładowo dwa media społecznościowe, na nich się skupić i robić to świetnie, niż zakładać profil i prowadzić go bez większego zaangażowania lub po prostu zrezygnować z niego w trakcie.

Profile w mediach społecznościowych możesz założyć jeszcze przed otwarciem sklepu i w ten sposób zebrać pierwszych fanów, a później zamienić ich w klientów. Pamiętaj o tym, aby tworzyć wartościowy content, który będzie odpowiedzią na potrzeby grupy docelowej.