Browse By

Oprogramowanie dla sklepu internetowego – jakie wybrać?

Na każdego, kto decyduje się na rozpoczęcie działalności w internecie, czeka sporo ważnych decyzji. Warto dobrze je przemyśleć – wiele z nich może w dużym stopniu zaważyć na powodzeniu całej inwestycji. Jednym z takich rozstrzygnięć jest wybór odpowiedniego oprogramowania dla sklepu. Na rynku dostępnych jest wiele platform, każda z nich ma inne zalety. PrestaShop, WooCommerce – te nazwy mogą początkowo niewiele mówić nawet doświadczonym inwestorom, a wybór jednej z nich może w przyszłości pomóc w rozwoju sklepu. Przed podjęciem tak ważnej decyzji warto więc wziąć pod uwagę kilka czynników, które mają największy wpływ na to, które oprogramowanie będzie najlepiej pasować do konkretnego biznesu.

Dostępne zasoby finansowe

Jednym z najważniejszych czynników będą oczywiście środki finansowe, jakie firma jest w stanie przeznaczyć na wykonanie sklepu internetowego i jego rozwój. Tutaj zwykle wybór pada na oprogramowanie abonamentowe typu SaaS lub skorzystanie z platformy Open Source. Pomocy w tej kwestii najlepiej szukać u profesjonalistów, którzy zajmują się tym na co dzień, jak np. https://jash.pl/. Trzecia opcja, czyli oprogramowanie dedykowane konkretnemu sklepowi, jest rozwiązaniem zdecydowanie najdroższym, a przy tym charakteryzującym się długim czasem realizacji.

W przypadku oprogramowania typu SaaS opłatę trzeba będzie ponieść już na starcie, a później regularnie płacić abonament. Zazwyczaj nie obejdzie się także bez dodatkowych opłat za uruchomienie nowych funkcji czy modułów. W ramach abonamentu platforma zapewnia jednak wsparcie techniczne. Przy oprogramowaniach Open Source dostęp do kodu jest natomiast darmowy. To elastyczne rozwiązanie pozwalające na rozwój sklepu w wybranym kierunku, trzeba je jednak samodzielnie wdrożyć i skonfigurować. A to już wymaga specjalistycznej wiedzy, której warto szukać na forach czy blogach eksperckich takich jak np. https://jash.pl/poradnia-prestashop/. Warto pamiętać, że za dostęp do wielu przydatnych rozszerzeń z czasem przyjdzie zapłacić, podobnie jak za pomoc techniczną. W praktyce zatem zupełnie darmowe korzystanie z jakiegokolwiek oprogramowania jest niemożliwe.

Wielkość działalności i skalowalność sklepu

Przy wyborze konkretnej platformy warto także zbadać jej możliwości pod kątem tego, czy będzie w stanie rozwijać się wraz z ewentualnym powiększaniem się sklepu. O ile bowiem właściwie w żadnym sklepie na początku nie ma problemu z obsługą zamówień, o tyle później, gdy trzeba będzie radzić sobie z tysiącami, nie każde oprogramowanie stanie na wysokości zadania. Należy zatem zwrócić uwagę na to, czy wybrana platforma pozwala w prosty sposób masowo zarządzać zamówieniami i będzie sprawnie działać nawet wtedy, kiedy ruch na stronie przewyższy oczekiwania właścicieli. Powinno “rosnąć” wraz ze sklepem.

Udogodnienia pod kątem SEO

Trudno prowadzić dziś jakikolwiek sklep internetowy bez pozycjonowania go w wynikach wyszukiwania. Oprogramowanie powinno zatem posiadać funkcje przyjazne SEO, dzięki którym będzie można dokonać zmian na stronie wspierających pozycjonowanie. Chodzi na przykład o możliwość tworzenia przyjaznych linków, a także ich edycję, optymalizację meta tagów czy prowadzenie firmowego bloga. Bez odpowiednich działań w tym zakresie trudno o wysoką pozycję w Google. Jeśli oprogramowanie sztywno wdraża własne rozwiązania w tym zakresie i nie pozwala na ingerencję właściciela, nie będzie skutecznie wspierać działań SEO.

Integracje z hurtowniami i zewnętrznymi platformami

Żaden sklep internetowy nie działa w próżni. Nawet najlepsze oprogramowanie samo wszystkiego nie załatwi. Dlatego sklep musi mieć możliwość integracji z zewnętrznymi platformami, na przykład hurtowniami, systemami dotyczącymi dostaw czy płatności. Wybór oprogramowania powinien być więc uzależniony również od tego, czy jest ono zintegrowane z wybranymi przez właściciela zewnętrznymi rozwiązaniami.